PIAS sluit deal met Saddle Creek en Ninja Tune

“Het belangrijkste is of je door één deur kunt”

Kleine platenmaatschappijen en distributeurs hebben niet te klagen. “Het gaat goed omdat er veel beschikbaar is”, zegt Leo van Schaick van Play It Again Sam. “Grote maatschappijen zetten alles op alles om grote namen onder de aandacht te brengen en laten de kleintjes liggen”. Onlangs tekende PIAS een distributiedeal met de labels Saddle Creek en Ninja Tune.

“Het belangrijkste is of je door één deur kunt”

Het gaat goed met PIAS. En niet alleen met PIAS, het gaat ook goed met de andere distributeurs Bang!, De Konkurrent, Lowlands en Munich. Veel bands en kleine labels zijn namelijk op zoek naar distributie. Onlangs tekende PIAS distributiedeals met de labels Saddle Creek en Ninja Tune “Grote maatschappijen hebben geen tijd en geld om jong talent te ontwikkelen. Ze zetten alles op alles om grote namen onder de aandacht te brengen”, aldus Leo van Schaick directeur van Play It Again Sam. Om als distributeur een band of label aan je te binden zul je moeten uitleggen waarom jij de beste bent voor de Benelux. Van Schaick: “Vaak is het beter voor een band of een klein labeltje om genoegen te nemen met een kleiner percentage te nemen en iets te verkopen, dan dat je een dure deal sluit en niets verkoopt. Maar het belangrijkst is dat je goed met elkaar kunt opschieten: dat je samen door één deur kunt.” Dat heel veel kleintjes acts net zoveel kunnen betekenen voor PIAS als een paar grotere is afgelopen jaar bewezen: “We hadden toen de beste omzet ooit.” Luister verder naar het interview van Sander Kerkhof met Leo van Schaick in Dubbel Check