Liesbeth Oosterwijk en Minke Weeda van Rock ‘n Roll Highschool ontmoetten elkaar bij platenmaatschappij Roadrunner, waar ze onder andere betrokken waren bij het opzetten van een zogenaamd street team: een groep jongeren die op locatie promotiewerkzaamheden verricht. ‘Dat kunnen we zelf ook’ dachten ze en in mei 2002 was Rock ‘n Roll Highschool een feit.
Het bedrijfje concentreert zich -naast het af en toe organiseren van een persdag of het regelen van een recensie- vooral op het gebruik van street teams, waarvoor ze zelfs een speciale site hebben opgericht; www.streetteam.nl. 350 jongeren hebben zich inmiddels aangemeld om met enige regelmaat promotiewerkzaamheden te verrichten voor Rock ‘n Roll Highschool. Ze krijgen hiervoor niet betaald maar maken, afhankelijk van hoe goed ze het doen, kans op bepaalde prijzen en deelname aan de meer bijzondere acties. Weeda: “Ze vinden het ook leuk omdat ze serieus worden genomen. We vragen ze actief na te denken hoe een campagne het best gevoerd kan worden, wie de potentiële klanten zijn. We zijn niet zomaar een flyer bureau; het zijn allemaal muziekliefhebbers.”
Hoewel de dames zo hun eigen muzikale voorkeur hebben, is dit niet een criterium voor het wel of niet aannemen van een opdracht. Het uitgangspunt is dat ze er een leuke actie omheen kunnen bedenken. Zo kan het gebeuren dat stoere alto kids het ene moment op een vaccinatiedag flyers lopen uit te delen voor een K3 concert, terwijl ze even later op locatieonderzoek gaan voor een Apers promotietour. Oosterwijk: “Frans Bauer? Daar kunnen we vast ook wel iets leuks voor bedenken.”
Bij Romy Ruarus van Evil Bitch 666 speelt muzikale voorkeur weldegelijk een rol in haar werk. “Ik werk 24/7 dus het moeten echt leuke bands zijn, anders trek ik het niet!” Ruarus was in Italië al op jonge leeftijd bezig met distributie, fanzines en het organiseren van evenementen. Twaalf jaar geleden kwam ze naar Nederland waar ze deze activiteiten in de kraakscène voortzette om tenslotte bij platenmaatschappij Epitaph terecht te komen. Op een gegeven moment benaderden de Gaza Strippers haar voor een promotieklus en besloot ze voor zichzelf te beginnen. Verder werkt ze op het ogenblik onder andere voor Amerikaanse bands als Zen Guerrilla en de Immortal Lee County Killers, waarvoor ze in heel Europa (behalve Engeland) de promotie doet.
Ondanks het relatieve succes van deze laatste twee acts zijn de bands van Evil Bitch 666 over het algemeen voor de majors niet interessant, wat het werk volgens Ruarus wel zo leuk maakt. “Er hangen minder op geld beluste mensen omheen.” En huurt Rock ‘n Roll Highschool nog wel eens een radioplugger in om een plaatje aan de man te brengen, de muziek van Evil Bitch 666 is over het algemeen zo radio onvriendelijk dat ze zich -op een enkel pakketje naar de VPRO, Studio Brussel en Kink FM na- hier ook niet mee bezig hoeft te houden. En dat is ergens maar goed ook, want ze heeft haar tijd hard nodig. “Als een band op tournee is ben ik altijd bereikbaar. Ook neem ik vaak een aantal taken van de tourmanager over; als die bijvoorbeeld eten aan het regelen is zorg ik dat de band op tijd is voor een interview.”
Want naast haar bescheiden plug-distributie- en managementpraktijken blijft promotie toch Ruarus voornaamste taak. De recensies en interviews worden dan ook keurig uitgeknipt voor in de persmap. Romy: “Het is nog goed voor mijn talen ook. Spaans en Portugees begrijp ik door mijn Italiaanse achtergrond wel een beetje, Duits en Frans gaat iets moeilijker maar het Zweeds begin ik door mijn werk zo langzamerhand een beetje door te krijgen.”
Muziekpromotie van de straat
Over street teams en een praktijkcursus Zweeds
Naast radio en televisie zijn er natuurlijk vele andere manieren om een band onder de aandacht van het publiek te brengen. De promotiebedrijfjes Rock ’n Roll Highschool en Evil Bitch 666 hebben zich gespecialiseerd in respectievelijk het gebruik van street teams en promotie voor de schrijvende pers.