CMJ opent vestiging in Europa CMJ opent vestiging in Europa

Wally van Middendorp moet Europese acts op weg helpen in Amerika

CMJ opent vestiging in Europa

Wally van Middendorp moet Europese acts op weg helpen in Amerika

Wally van Middendorp (ex-Pias/Sony) is sinds half augustus de Europese vertegenwoordiger van het Amerikaanse CMJ. Een organisatie die hier vooral bekend is van de jaarlijks in New York georganiseerde showcase, met ook dit jaar weer een Nederlandse delegatie. Maar het CMJ doet meer: bijvoorbeeld het tegen betaling ondersteunen van labels en artiesten die het in Amerika willen gaan maken.

Wally van Middendorp moet Europese acts op weg helpen in Amerika

Ook dit najaar is er weer een Nederlandse delegatie bands op de jaarlijkse CMJ showcase in New York, naast South By South West een van de belangrijkste Amerikaanse muziek seminars. Voor andere zaken met de Amerikaanse organisatie kun je sinds kort echter ook dichter bij huis terecht, want CMJ (College Music Journal) heeft sinds half augustus een Europese 'vestiging': Wally van Middendorp. De ex-directeur van platenmaatschappij Pias en ex-manager van Sony zal het bedrijf in Europa vertegenwoordigen. De onafhankelijke organisatie richt zich al 25 jaar op de marketing en promotie van acts en labels in het Amerikaanse independent/collegeradio-circuit. Met de Europese afdeling wil ze ook aan deze kant van de oceaan voet aan de grond krijgen. Van Middendorp: "Er zijn natuurlijk meer seminars en conventies die nationale acts elders onder de aandacht brengen. Maar het doel is uiteindelijk toch dat je er als act een agent, manager of label aan overhoudt. En daar kan CMJ de artiest bij ondersteunen." Bijvoorbeeld door je cd naar een selecte groep mogelijk geïnteresseerde labels en managers te sturen. Van Middendorp: "Tegen betaling natuurlijk. Maar het is heel gerichte promotie. En goedkoper dan als je zelf al die cd’s moet opsturen." Dat het op het ogenblik niet de meest gunstige tijden zijn voor bands die hopen op een platencontract weet ook van Middendorp. Maar volgens hem zal er altijd een groep geïnteresseerden zijn. Bovendien ziet hij ook een gunstige ontwikkeling. "Do it yourself is weer helemaal actueel geworden. Majors tekenen dan wel minder nieuwe acts en grote independents zijn er nauwelijks meer, maar aan de onderkant gebeuren interessante dingen. Ik geloof in het principe door hard te werken en veel te spelen de aandacht van een label zien te krijgen. Dat is een lang traject, waar het CMJ bij kan helpen." Dat het voor een Nederlandse (of Europese act) onrealistisch zou zijn om in Amerika vaste grond onder de voeten proberen te krijgen (ook CMJ Europa is op de Amerikaanse markt gericht) ontkent Van Middendorp. "Er zijn toch altijd bands geweest die daar kansen hebben gehad. De Golden Earring, Urban Dance Squad. Ebo Man had mogelijkheden en er is ook interesse voor Zuco 103. Ik denk ook dat muziek steeds mondialer zal worden. Dan maakt het niet meer uit waar goede muziek vandaan komt. Wel waar het heen gaat, want Amerika is als het om muziek gaat nog steeds de grootste georganiseerde markt."

Nu op 3voor12