Fischerspooner geeft les in marketing

“Wij willen worlddomination!”

Fischerspooner, project van het Amerikaanse duo Warren Fischer en Casey Spooner, is eigenlijk een grote pretentieuze zeepbel die al twee jaar over de wereld zweeft. Met niet alleen muziek op de cd '#1', maar ook een DVD, een extravagante live revue en artistieke video's. Alles is onderdeel van het onderzoek naar de werking van de wereld die POP heet. Sander Kerkhof sprak met professor Casey Spooner.

“Wij willen worlddomination!”

Superster of kunstenaar: Casey Spooner kan niet kiezen en daarom maakt Fischerspooner muziek die een kruising is tussen kunst en vermaak. Van jongs af aan had hij fantasieën dat hij beiden samenbracht: “Maar er zijn regels en iedereen moet in een bestaande rol passen.” Maar Fischerspooner heeft geen oog voor de traditionele wegen en dus trekt de band haar eigen plan. Op aanraden van DJ John Selway werd er eerst een 12” in een beperkte oplage in Duitsland uitgebracht. Pas als de hype zou overslaan naar de rest van Europa en uiteindelijk Engeland, was de tijd rijp om Fischerspooner in het thuisland uit te brengen. “Selway was voor ons een soort consultant. Wij zelf hadden geen benul van de muziekindustrie.” Dit was in maart 2001. Er is inmiddels veel veranderd voor Fischer en Spooner. “De cd komt nu uit in de VS, maar met een DVD erbij. Want daar draait het bij ons natuurlijk om.” De missie van Fischerspooner is daarbij nog niet volbracht: “We gaan voor worlddomination. Onze overwinning is pas net begonnen.” Luister onderaan naar het interview dat Sander Kerkhof had met Casey Spooner