In het spoor van DJ Shadow

Interview, reportage en verhaal

In mei verschijnt "The Private Press", het langverwachte tweede solo album van DJ Shadow. 3VOOR12 besteedt nu alvast aandacht aan de illustere DJ/producer met een terugblik op het begin van zijn carrière. Fan en 3VOOR12 verslaggever Sander Kerkhof ging op zoek naar sporen van DJ Shadow in Californië. En sprak uiteindelijk uitvoerig met hem. In Nederland via de telefoon. In deze special het verhaal, de reportage en het interview.

Interview, reportage en verhaal

Met de aanstaande release van "The Private Press" kondigt DJ Shadow zijn terugkeer op het wereldtoneel aan. Zes lange jaren na het genre-overschrijdende debuut "Endtroducing" en ruim vier na het topzware, maar bij vlagen briljante UNKLE album "Psyence Fiction". Op 3voor12 alvast een terugblik op de vroege jaren van de Amerikaanse dj. Van zijn jeugd in het Californische studentenstadje Davis tot aan de eerste releases op het Solesides label. Eens in de zoveel jaren heb je als muziekliefhebber zo'n muzikaal 'eerste man op de maan'-moment. Het zal in 1995 geweest zijn dat een vriend mij een tape liet horen met daarop een nummer dat me meteen versteld deed staan. Het was een track (uit een VPRO programma van Luc Janssen) van ongeveer vijftien minuten, een opsomming van alles wat ik op dat moment goed vond. Van bekende nummers in afwijkende versies was ik al jaren een fan (Ben Liebrand's minimix, Bond van Doorstarters) en ik deed mijn best om een steentje bij te dragen door met vinyl, cd's en mengpaneel avond aan avond in de weer te zijn. Ik at, leefde en droomde remixes. Ik wist hoe lang de extended versions van alle grote jaren tachtig hits tot 1987 duurden (Falco - Jeanny 8.48, Pet Shop Boys, West End Girls 6.30) en heb zelfs overwogen aan Wedden Dat mee te doen. Hier was een track, obscuur, filmisch en ongemeen spannend, die voor 100% opgebouwd uit samples, me deed denken aan een kruising tussen Twin Peaks (mijn favoriete serie van de jaren '90) en mijn nummer 1 Bond van Doorstarters mix (de Miami Vice mix, die met de pratende Crockett en Tubbs aan het begin). "Wie is het?", vroeg ik. "DJ Shadow", zei hij, z'n enthousiasme hoorbaar onderdrukkend. DJ Shadow..., natuurlijk. Dat was de enige goede naam voor degene die dit had gemaakt. Maar wie hield zich schuil achter dit masker? Wie noemde zichzelf DJ Shadow en waarom maakte hij deze muziek? Het duurde niet lang voordat Shadows debuutalbum Endtroducing zich een jaar later een weg baande van een Groningse platenzaak naar m'n cd-speler. Een plaat, voor 100% opgebouwd uit welhaast onherkenbaar materiaal van anderen. Een plaat die alleen maar bestond uit al die coole tussenstukjes ('breaks', ontdekte ik korte tijd later) die extended versions van oude 'hits' zo goed maakten. Een plaat die voor mij kwam op het juiste moment. En onder invloed waarvan ik zelf driftig aan het experimenteren sloeg op mijn van school gehuurde viersporenrecorder. Er liggen nog zeker vijftig bandjes met schetsen ergens in een oude schoenendoos te vergaan. Maar waar kwamen al zijn beats en geluiden vandaan en hoe maakte hij ze onherkenbaar? Zo sloeg ik, op zoek naar het antwoord op vele vragen en naar het voorbeeld van alle grote hip-hop dj's, aan het 'crate diggen': Telkens maar weer naar huis met de verse waar van de rommelmarkt. Maar Endtroducing bleek niet zijn eerste plaat. Nee, er was meer waar dit vandaan kwam. Het nummer dat ik een jaar eerder hoorde bleek 'What Does Your Soul Look Like' (part 2) te heten en eigenlijk was het onderdeel van een vierluik, waarvan ik de andere delen nog niet eens had gehoord. En daarvoor maakte Shadow ook nog 'old school' hiphop-platen. Hij bleek bleek lid van een op hiphop gebaseerde groep van artiesten die zichzelf Solesides (en later Quannum) noemden. Shadow was de producer van veel van die tracks en bleek bovendien een begenadigd turntableist, zoals te zien en te horen in de fantastische Brainfreeze sessie, waarin hij samen met Cut Chemist van Jurassic 5 een zaal in San Fransisco op zijn kop zet met een dj/scratch-sessie met alleen maar 7'' singletjes. Ik besloot op zoek te gaan naar sporen van DJ Shadow in het Californische Davis, de plaats waar hij vanaf zijn vijfde opgroeide en later ook de universiteit doorliep. Ik bezocht de universiteitsradio, platenzaken en het kantoor van platenmaatschappij Quannum in San Francisco. Luister ook naar het ruim half uur durend telefonisch interview met DJ Shadow over zijn jeugd in Davis, California. Een gesprek over hiphop in de jaren ' 82 -' 84, radio en film als inspiratiebronnen, zijn eerste remixen en het zoeken naar de perfecte beat.