DGTL zet zijn vrijdag op ADE in als fundraiser
'We weten dat er whitewashing-kritiek gaat komen, maar onze kernwaarden zijn altijd hetzelfde gebleven'
DGTL geeft een opvallend maatschappelijk tintje aan zijn vrijdagavondshow tijdens Amsterdam Dance Event. Op vrijdag 24 oktober verandert de NDSM Loods in een fundraiser night, met op de line-up: Bambounou, BELLA b2b Moody Mehran, Cincity, Cinthie & Tom Trago en Surusinghe. Tickets kosten die avond slechts 20 euro (normaal rond de 60 euro), waarvan de helft direct wordt doorgestort naar de internationale hulporganisatie CARE, die mensen in crisissituaties ondersteunt. Ook gasten die dit jaar op de guestlist staan bij een van de zeven DGTL-shows, worden gevraagd om een donatie te doen.
Met deze actie wil DGTL nadrukkelijk zijn sociale verantwoordelijkheid onderstrepen. Dat gebeurt niet toevallig nu het festival en moederbedrijf Apenkooi in een ongemakkelijk daglicht kwamen te staan na de overname van festivalkoepel Superstruct door het omstreden investeringsfonds KKR. In de Machine-podcast reageerde DGTL-directeur Ellen Evers eerder al dat de organisatie 'helemaal niet gelukkig' is met die overname, maar er zelf niet aan de knoppen zit.
‘De vrijdag opofferen wil ik het niet noemen, wij denken dat dit het moment is om iets te doen,’ zegt Evers. ‘In de week waarin we met zijn allen kunnen feesten, is het toondoof om niets te doen met alle plekken in de wereld waar dat niet kan. Door de ticketprijs te verlagen maken we het heel toegankelijk, en ook gastenlijsten zetten we in voor het goede doel. We weten dat er whitewashing-kritiek gaat komen, maar onze kernwaarden zijn altijd hetzelfde gebleven. Het is nooit onze keuze geweest om overgenomen te worden, maar betekent dat dan dat je geen idealen meer mag hebben? Dat zou toch gek zijn.’
Ook Thunderdome, dat eveneens onder de vlag van KKR valt, trok vorige week de aandacht met een politiek uitgesproken trailer waarin werd uitgehaald naar “leugenachtige wereldleiders”. Die video kreeg lof voor de uitgesproken boodschap, maar riep ook kritiek op – veel reacties wezen erop dat de boodschap wringt met de financiering door KKR. Thunderdome benadrukte dat hun uitingen onafhankelijk tot stand komen. DGTL wil met zijn fundraiser een soortgelijke boodschap afgeven: dat een investeerder niet bepaalt waar het festival inhoudelijk voor staat.
Belangrijk detail bij DGTL is overigens dat de daadwerkelijke oprichters van Apenkooi – het bedrijf achter DGTL, maar ook Straf_werk en Pleinvrees – niet meer in het bedrijf zitten. Het huidige DGTL-team werkt al jaren samen. Evers: ‘Ik denk dat mensen zich niet realiseren dat mensen die hier werken zich juist met DGTL identificeren vanwege deze kernwaarden. Wij mogen dingen doen waar we in geloven.’