LL25: De wederopstanding begint bij Joep Beving
Ingetogen klassiek op de vroege middag werkt altijd
Het heeft wel iets grappigs dat veel mensen thuis de muziek van Joep Beving gebruiken om in slaap te vallen, maar dat het hier op Lowlands juist gebruikt wordt om wakker te worden. Kennelijk past zijn muziek bij de sluimermomenten van het leven, de enige momenten waar nog iets van rust heerst, zeker hier op Lowlands. Hij deed het al eens eerder, in dezelfde Bravo tent, in 2019. Toen nam hij elektronica componist Maarten Vos en zijn album Henosis mee. Nu het Residentie Orkest en een bloemlezing uit zijn werk, aangepast voor orkest.
Wakker worden doet het publiek vooral bij het sierlijke, filmische stuk ‘Elysium’, op driekwart van het uur. Precies daar leunt Beving zelf even achterover van zijn pianokruk en krijgt het orkest de vrije ruimte. Het Haagse orkest staat bekend om uitvoeringen van moderne componisten en gaat daarbijngraag samenwerkingen met Nederlandse componisten aan. Het was dan ook hun plan, deze samenwerking, vertelt Beving. Zijn werk is in de basis vrij sober, het voelt soms alsof hij in een stream of consciousness maar wat voor zich uit zit te spelen. Met de toevoeging van een volledig orkest inclusief zang valt dat gevoel direct weg. Laag voor laag bouwen zij om de meanderende pianobasis, ogenschijnlijk cirkelend in het oneindige (dit lange stuk heet niet voor niets ‘Aeon’), maar slim wisselend in wie nu de leiding heeft, de fluit, de violen, of toch weer de piano van Joep Beving. Het levert een luid applaus op, dat de componist met een handgebaar probeert te sussen.
Beving, met zijn robuuste baard een haast goeroe-achtige verschijning, blijft toch ook een sympathiek stuntelige man als hij zijn publiek toespreekt, een beetje hakkelig, maar wel dankbaar. Van de achterliggende boodschappen over het individu en de kosmos en de theorieën van Carl Jung brengt hij niets over, maar dat is niet zo erg. Hier op het Lowlands-veld gaat het niet om betekenis, maar juist om een reset. Onder de strenge blik van de shotjesbar kun je hier nog even landen na het zwerven en zweven van afgelopen nacht.
HET MOMENT
Dat kan het beste bij slotstuk ‘Resurrection’. Dat begint kalm, bijna wiegend. Maar dan zet het orkest nog één keer aan, alsof het een slinger aan de dag geeft. Nog even die vieze vingerafdrukken van onze zonnebril poetsen en we kunnen er weer tegenaan.
Volg Lowlands het hele weekend via onze livestream en kijk op zaterdag 16 augustus, 22.09 uur en zondag 17 augustus, 22.06 uur naar de VPRO op NPO 3, of kijk terug via NPO Start