Album van de Week (14): Fabiana Palladino

Londense gaat op zoek naar betekenis van het alleen zijn op nostalgisch pop/r&b-debuut

De één schroeft z’n kop eraf, de ander duikt headfirst in dating apps. Sommigen besluiten te zwelgen in zelfmedelijden, terwijl anderen op zoek gaan naar zichzelf in de Zuid-Amerikaanse jungle. Wat is nou de beste manier om een relatiebreuk te verwerken? Voor veel mensen is introspectie daarin belangrijk. Kijk maar naar Fabiana Palladino. De Britse zangeres bracht deze week haar titelloze debuut uit, die ze maakte nadat haar lange relatie strandde tijdens corona. 

Deze ingrijpende break-up zorgde ervoor dat ze weer bij haar ouders introk. Zit je dan, in je thirties, terug bij pa en ma, terwijl iedereen om je heen trouwt, of gezinnetjes sticht. Vrij confronterend dus, maar wel een goed moment om het overzicht terug te vinden en je af te vragen of het klassieke huisje-boompje-beestje wel bij je past. Zo zingt ze op ‘In The Fire’: ‘Don't know what I've become, all I ever knew was wrong, so I need to climb up to the top of the towеr.’ Op eigenlijk alle andere liedjes op de plaat zoekt Palladino naar de échte betekenis van alleen zijn, zoals op het lekkere upbeat ‘Shoulda’, en het wat meer theatrale ‘Can You Look In The Mirror?’. 

Deze zoektocht verpakt ze in liedjes die bol staan van de eighties synthfunk en nineties r&b-invloeden. Niet gek, want de plaat is geproduceerd door haarzelf én Jai Paul. Deze mysterieuze songwriter/producer werd rond 2010 een ster door een demo op zijn MySpace (gesampled door zowel Drake als Beyoncé!), en belandde in 2013 op de eindejaarslijstjes met een debuutalbum dat werd gelekt. Zijn kenmerkende elektronische, poppy r&b-sound past perfect bij Palladino. Die laat zichzelf op deze plaat ook beïnvloeden door haar idool Janet Jackson, wat we horen aan de r&b-invloeden en het contrast tussen de harde drums en Palladino’s fluweelzachte, soulvolle stem. Ook zijn de jaren tachtig ook overduidelijk aanwezig op de plaat. Luister maar eens goed naar ‘I Can’t Dream Anymore’ met de door de reverb gigantisch klinkende drums en het klassieke synth geluid, of naar ‘I Care’.

Maar niet alleen Jai Paul laat een stempel achter op Palladino’s debuut. Ook haar vader, Pino Palladino (die als sessiebassist ook met o.a. Elton John en D’Angelo samenwerkt!), en broer (die o.a. in de band van Yussef Dayes speelt), werkten mee. Hoewel haar relatie dus plotseling tot een einde kwam, is Palladino er met vlag en wimpel in geslaagd om een waar kunstwerk over het alleen zijn te maken, met steun van niemand minder dan haar eigen familie. 


 

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12