Zelfs notoire trekzakhaters houden van Mario Batkovic' nieuwe album
Bosnische Eurosonic sensatie laat zijn accordeon klinken als een kerkorgel
Laat ik he het niet mooier maken dan het is: de accordeon (in alle varianten) is geen cool instrument. Tuurlijk, het wordt echt wel eens mooi gebruikt in Franse pop, we pinkten allemaal een traantje met Maxima mee tijdens haar huwelijk en die ene straatmuzikant kan er best wel mooi de Godfather-tune op spelen. Maar echt smullen is het zelden. Vaker is ie best wel stom.
Daar brengt Mario Batkovic verandering. Dankzij zijn optredens op Le Guess Who?, Eurosonic en Grasnapolsky wisten we al dat ie live een sensatie was (kijk vooral deze sessie ook), en nu laat hij het ook op zijn nieuwe album horen. Donderende diepe tonen die uit een enorm kerkorgel lijken te komen, hamerende arpeggio's, en daar tussendoor en overheen prachtige melodiën. Alsof ie een solo-improvisatie op Koyaanisqatsi van Philip Glass heeft losgelaten. En het gaat vast niet zo snel gebeuren, maar als een dj het wil kan hij hier een dansvloer mee wegvagen. Oké, Okeé. Misschien is accordeon is dan toch best wel cool. In elk geval op deze manier.
Makkelijk op de hoogte blijven van alle nieuwe muziek? Abonneer je op de 3voor12 #NIEUWEMUZIEK playlist op Spotify. Nog meer #nieuwemuziek vind je in ons dossier.