In deze verstikkende acidtrack van Drvg Cvltvre weerklinkt de narigheid van de wereld

De Tilburgse producer staat op tegen de 1 procent

Turkije heeft de noodtoestand verlengd, een Australische kinderpornomaker lokte ruim 150 slachtoffers als Justin Bieber en de VS breiden hun militaire aanwezigheid in Syrië uit: zomaar drie verwarrende nieuwtjes die je tegenkomt als je vandaag de krant openslaat. Je kunt er wanhopig en woedend worden, en precies dat gevoel weerklinkt in de verstikkende acid en duistere techno op Liars, Cheats and Wannabes, de nieuwe EP van de Tilburgse producer (en oud-directeur van Incubate) Vincent Koreman alias Drvg Cvltvre. De EP verschijnt 15 maart via Fog Mountain, hiernaast hoor je alvast de track ‘The Anvil and the Hammer’. 

De afgelopen weken spraken we veel muzikanten die het engagement in hun teksten laten doorsijpelen, maar kan instrumentale muziek ook politiek zijn? Natuurlijk, zegt Vincent Koreman. ‘Ik vind het belangrijk dat je als muzikant in het midden van de maatschappij staat, ik word beïnvloed door alles om me heen, en zie mezelf als een politiek muzikant. Dat uit zich in de geluiden, maar ook in de manier waarop ik het uitbreng en waar ik aandacht voor vraag: in 2013 bracht ik een LGBT Rights for Russia-compilatie uit, rond de kerst heb ik een verzamelaar voor Syrië uitgebracht.’

Ja, en zijn boodschappen uiten zich in songtitels: ‘Dit nummer gaat erover dat het altijd dezelfde mensen zijn die de klappen krijgen. In de maatschappij ben je degene die slaat of die geslagen wordt. De mensen die de dupe zijn, dat is niet de 1 procent, maar dat is de meerderheid.’ 

Meer verhalen over #popenpolitiek lees je in ons dossier. Al onze favoriete #nieuwemuziek vind je hier.

#nieuwemuziek #drvgcvltvre #dance #popenpolitiek