Thunderdome komt met vlijmscherpe maatschappijkritische trailer
‘Kicks as bullets, love as ammo’
Thunderdome staat dit jaar niet alleen voor beukende kicks en lasers, maar ook voor scherpe maatschappijkritiek. Voorafgaand aan de editie van 13 december in de Jaarbeurs bracht organisator ID&T een trailer uit die zich eerder laat lezen als een visueel pamflet dan als een promotieclip. Festivalmanager Gérard Zwijnenburg noemt het ‘een statement, geen reclame’.
Tot nu toe zijn het vooral artiesten die op de barricade gaan staan, wat soms juist leidt tot conflicten met organisatoren, zoals we afgelopen weekend met The Mary Wallopers in Engeland zagen. Volgens Zwijnenburg past dit statement bij de traditie van Thunderdome. ‘We hebben altijd een progressief-anarchistische inslag gehad. In deze tijden van geopolitieke chaos en maatschappelijke verdeeldheid vonden we dat we onze stem moesten laten horen. Het geeft kippenvel dat je hardcore kunt gebruiken om politiek te bevragen én tegelijk mensen samen te brengen.’
De trailer grijpt terug op de stijl van 2007, toen Thunderdome de ‘rotheid van de maatschappij’ in abstracte beelden ving. Dit keer is de boodschap directer. Politici worden in hypersnelle montages gefileerd: Netanyahu met een clownshoofd, de bekende Thunderdome-slang die over Mark Rutte kronkelt, Sigrid Kaag die daar een tegengestelde boodschap tegenover plaatst. Donald Trump duikt tweemaal op. ‘We hebben hem juist teruggeschroefd,’ zegt Zwijnenburg.
De ontknoping van de trailer is een plottwist die de kern van de hardcore-cultuur vangt: Fuck this system. Een slogan die volgens Zwijnenburg beter bij deze tijd past dan de klassieker van Three Steps Ahead die hij ook even overwoog, met de tekst ‘make love not war’. ‘Dat is te lieflijk. Nu gaat het om heftigheid: kicks as bullets, love as ammo. Hardcore is altijd verbonden geweest met maatschappelijke onrust. Hoe slechter het gaat in de wereld, hoe sterker de underground klinkt.’
Opvallend genoeg gebeurt dit terwijl Thunderdome de kaarten ook zonder marketing moeiteloos had kunnen verkopen. De members only-voorverkoop is al goed voor een volle Jaarbeurs. ‘We hebben overwogen de trailer pas naar buiten te brengen als het festival uitverkocht is. Het is een artistiek statement.’
Toch beseft hij dat niet iedereen zich hierin zal herkennen. Kritiek op Israël kan fans vervreemden. ‘Maar we zijn het naar onszelf toe verplicht om onze bek open te trekken. Het leven voelt vaak zo zoetsappig, alles moet maar leuk en gezellig zijn. Wij kiezen liever voor iets vuigers.’ Meest gehoorde verwijt naar aanleiding van de video: Thunderdome kan dit wel roepen, maar is intussen onderdeel van het verfoeide KKR, de private equity partij die ook in twijfelachtige bedrijven investeert. Dat Thunderdome dankzij de overname van Superstruct nu onder KKR valt is niet hun eigen keuze, benadrukt Zwijnenburg. 'Dit laat in elk geval zien dat alle merken hun eigen koers mogen varen.'