PP25: Dean Lewis raakt geen hoge noot…
…hij geeft ze liever weg
‘Hey, het volgende refrein is zo hoog, kun jij het zingen?’ Welja, laat de Australische singersoftwriter Dean Lewis de hoogste noten in ‘All I Ever Wanted’ zomaar over aan zijn bandlid, die inderdaad een krachtiger setje stembanden heeft. In ‘7 Minutes’ mag het publiek het refrein invullen, en in veel andere hooks komt-ie nauwelijks boven het luide backing track-koor over.
Bizar, want dat is nou precies wat mensen van Dean Lewis willen horen: refreinen waar de emoties onbehoorlijk hoog oplopen, en de toonladders dus ook. Maar zoals je kunt horen wanneer hij onverhoopt toch in de microfoon zingt tijdens zulke momenten: hij zit er echt te vaak naast met zijn trillende stem.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat al die songs corny as hell zijn, slappe softpop bomvol clichés die niets vernieuwends brengt na bijvoorbeeld Lewis Capaldi, Dermot Kennedy of James TW. Formulemuziek die NATUURLIJK keihard scoort op Spotify, omdat het wel emotionele diepgang wil suggereren, maar je er vooral niet teveel mee wil vermoeien. Op veel plekken is zijn carrière bijna voorbij, zegt-ie half-grappend. ‘Maar hier kan ik de Ziggo Dome uitverkopen!’ Er staat ook ongeveer een hele Ziggo Dome aan mensen ontroerd slotsong ‘Be Alright’ mee te zingen. Dan klinkt het best oké.
HET MOMENT:
‘Als je een hit te pakken hebt, dan word je op alle feesten uitgenodigd. Dan kun je hangen met Ed Sheeran en Taylor Swift’, zegt-ie. ‘Zou je denken, toch? Niet dus. Maar een tijdje geleden kreeg ik voor het eerst een belletje. Van Rihanna. Of nou ja, van Rihanna’s management. Zij weet niet wie de fuck ik ben, maar ze wilde een nummer uitbrengen dat ik had geschreven. En na zes maanden onderhandelen, gaf ze hem terug’, zegt-ie over ‘With You’. Grappig en innemend is hij wel, en hij geeft een intrigerend inkijkje in de muziekindustrie. Hoe zou dit hebben geklonken als Rihanna dit had gezongen?!