Paaspop 2022: Dansen met een traan bij The Opposites
Hoe twee mannen hét antwoord zijn op twee jaar ellende
Niets is zeker in het leven. Een cliché, maar zo van toepassing rond The Opposites. Willy en Big2 sloopten Pinkpop, van Lowlands-Alpha 2013 bleef niets over, de Popprijs werd in 2014 gewonnen en kort daarna stopt het duo. Voor Big2 is de koek op, de twee gaan solo verder. Vijf jaar later kruipt het bloed waar het niet heen kan, worden Appelsap en Lowlands afgebroken en staan er weer shows in het verschiet. Een zeker virus gooit roet in dat eten en zo kan het gebeuren dat een generatie in vijf jaar tijd alleen maar The Opposites van Spotify kent en het nog nooit live heeft kúnnen ervaren.
Het is dan ook een fantastisch ratjetoe van mensen in een uitpuilende Apollo. Twintigers staan zij aan zij met mensen twee keer zo oud als hen. Er zijn heads, rockers en dance-liefhebbers. The Opposites verenigt ze allemaal en kan meteen op hard gejuich rekenen bij ‘Droom, Denk, Doe’. Een plaat die hun tijdloosheid aantoont, want met die alles verzengende synthesizers en retro-beats zou het bijna tien jaar oude nummer tussen singles van Dua Lipa en The Weeknd niet misstaan. Het teruggrijpen naar klanken uit bijna-vervlogen tijden wordt ook nog eens visueel uitmuntend ondersteund door de schermen ernaast. Vooraf opgenomen en live-beelden worden door een LSD-filter gegooid en ook de smakelijke 90’s-ravevisuals passen perfect bij de set die verder gaat in ‘Me Nikes’.
Dat nummer kan uiteraard niet zonder Sef en onder luid gegil komt de goedlachse rapper ook het podium op. Hij zien we tegen het eind terug bij ‘Broodje Bakpao’; een nummer dat voor de Schijndelaren hier extra betekenis heeft. Met Maaskantje om de hoek zal deze show misschien Lowlands 2013 niet overtreffen; geen enkele Opposites-show zal een hardere ‘Wie is hier nou de snackbar?’ voor de kiezen krijgen dan deze. Tussendoor dansen we met een traan op ‘Slapeloze Nachten’, ‘Licht Uit’ en ‘Sukkel Voor De Liefde’. Volgens The Opposites-formule bewaren ze de klappers voor het einde met ‘Dom, Lomp En Famous’, het eerdergenoemde 'Broodje Bakpao' en is de hysterie compleet met afsluiter ‘Thunder’ in een uitgesponnen versie die om de zoveel tijd nóg harder en sneller gaat en van circlepit wordt voorzien.
Geen verrassingen in een set die nagenoeg hetzelfde is als waar The Opposites in 2013 de festivals veroverden. Waarom zouden ze? Voor Twan en Willem is het moeten refereren aan Lowlands zo te zien voorbij; het besef dat het extreem moeilijk is om aan die show te tippen, wil niet betekenen dat dat ook geldt voor hun publiek. Dat viert feest alsof het zomaar weer afgelopen kan zijn met The Opposites, want ja, niets is zeker…