BKS19: Bbymutha's zelfliefde blijft onbeantwoord
Dit moederschip wil niet echt landen
Na de dynamische dance-set van Amy Root wordt de Seven – de schuur die lijkt op Lowlands X-Ray – in de nacht omgetoverd tot de thuisbasis van een stel atypische hiphop-namen, waaronder de eigenzinnige rapper Bbymutha. Met enkele EPs onder haar arm kenmerkt ze zich door een wavey-trap geluid met eigenzinnige beats vol reggaebassen. De zelfbenoemde ‘black Marge Simpson’ is dan ook alles behalve typisch voor haar genre. Als single zwarte vrouw is ze een stay-at-home mom met maar liefst twee (!) tweelingen, maar dan wel ééntje die tussen het verwisselen van de luiers door in haar thuisstudio rapt over alles dat met haar pussy te maken heeft. Die lik-me-reet houding kanaliseert ze niet alleen in haar teksten, maar ook door haar uiterlijk: vaker dan niet dost de paarsbehaarde rapper zich uit als een wandelende snoepwinkel. Toch ziet ze er vandaag wat gewoontjes voor haar doen uit. Wel kun je door haar croptop stretchmarks van haar zwangerschap zien. Misschien een detail, maar het geeft maar even aan hoeveel lak ze heeft aan decorum.
Des te lulliger dat de Seven haar set niet met evenveel liefde ontvangt. Het geluid is belabberd slecht, waardoor haar wavey beats juist nét te venijnig door je trommelvlies heenprikken of juist afgestompt tegen de wanden doodslaan. Ook is het nog eens jammerlijk rustig. Ruimte om te dansen is fijn, maar in de Seven laat het overschot aan vierkante meters des te meer reflectieruimte om om je heen te kijken en te beseffen dat je toch echt te white en nerdy bent om je hier helemaal aan over te geven. Even lijkt het nog van de grond te komen op het moment dat streaminghitje ‘Heavy Metal’ wordt ingezet, maar écht hoog kun je de energie onder het publiek niet noemen. Jammer, want haar onderkoelde woordensalvo’s hadden op een ander podium, op een andere tijd, misschien met een ander publiek, een stuk beter kunnen landen.
HET MOMENT
Zelf is Bbymutha niet vies van een indie-hitje, zoveel wil ze duidelijk maken. Zo trapt ze haar half uurtje Seven af door met haar typerende, lijzige flow over de instrumentals van Tame Impala’s ‘The Less I Know The Better’ heen te rappen.
Voor meer Best Kept Secret 2019 check je ons uitgebreide dossier.