BKS17: Agnes Obel is groots intiem
Damesgezelschap overtuigt op het grote veld
Bij Agnes Obel denk je eigenlijk aan optredens in kerken, in klassieke theaterzalen, in intieme tenten met zwijgend publiek. Maar Obel is natuurlijk een grote naam, dus zette Best Kept Secret haar neer op het hoofdpodium. Vroeg in de lichte avond tijdens etenstijd, op het zandstuivende veld. Dat is allesbehalve een gemakkelijke plek als je een intiem oeuvre hebt als de Deense. Daarom is het extra bewonderenswaardig hoe Obel het grote veld zonder zichtbare moeite weet te bereiken. Vanaf de eerste seconde.
Obel heeft drie dames met zich meegenomen die sterk zijn op zang en de instrumenten die passen bij haar sfeer: cello, viool, veel percussie. Het zwaartepunt ligt op het materiaal van het vorig jaar verschenen Citizen of Glass. Waarop het minder om echt sterke liedjes draait, meer om spannende instrumentatie en het bezwerende. Het verschil is vooral goed hoorbaar als later in de set grote hit ‘Riverside’ voorbij komt met de lieflijke melodieën en de sprookjespiano.
Het knappe aan het optreden is dat het viertal met een volle geluidslaag speelt waardoor ook de achterste rij het volledige pakket te horen krijgt, zonder de intimiteit te verliezen. Elk geluid is aan te raken. Agnes Obel overtuigt door klein en groot tegelijk te zijn.
HET MOMENT:
Het zijn niet de uitbundigste types, de vier Agnes Obel-dames. Ze spelen geconcentreerd met een paar geplaatste visagie-vegen op het gezicht. De versie van ‘The Curse’ is erg schoon. En kraakhelder.
Volg Best Kept Secret op de voet met onze livestream en het dossier.