ADE24: Anyma’s vernuftige IMAX-techno vangt alle blikken op Afterlife

Soloproject van Matteo Milleri overschaduwt zijn labelgenoten

Dik 10.000 adems stokken vanaf de eerste tel. Het is drie uur ’s nachts, en een versleten, doodenge cyborg verschijnt op het Ziggo Dome-scherm. Hij probeert zich erdoorheen te beuken, ook dat nog. Dit is het moment waar zo’n beetje heel Amsterdam Dance Event op heeft gewacht, het allerheetste ticket van het festival: het ADE-debuut van Anyma. Het soloproject van Matteo Milleri, helft van Tale of Us en roerganger van Afterlife. Een een gast uit Finland brulde in het oor dat-ie speciaal voor deze show naar Nederland is gevlogen, er lopen hele ploegen Italianen rond die niets minder dan HYPED zijn, en er is zelfs een groepje Japanse ravers.

Anyma heeft virale kwaliteiten, weten zij. Natuurlijk ligt dat aan de larger than life EDM-techno. Muziek vol mega-contrasten. In tracks als ‘Exodus’ valt het helemaal stil, dan trekt-ie met epische trance-akkoorden aan de gevoeligste snaren voordat de bombastische drop valt. Zijn muziek zit ook vol pop-remixes: in anderhalf uur horen The Weeknd, Underworld, Playboi Carti, zijn top-remix van Fred again.. en Swedish House Mafia, en natuurlijk de stem van Grimes, Milleri's nieuwe levenspartner. Met haar deelt-ie de liefde voor groteske sci-fi-beeldtaal, en dat is die tweede virale kwaliteit van Anyma. Op het scherm lopen tienduizenden boselfen en cyborgs op weg richting wereldvrede. Een robot die engelenvleugels groeit. Een futuristische hi-tech-stad vol groen. Iets over een utopische toekomst waarin technologie en natuur in perfecte balans komen, kennelijk. Ja, je begrijpt wel dat Anyma rond NYE de megalomane Sphere in Las Vegas gaat overnemen, en daarmee in de voetsporen treedt van U2.

Maar… het klinkt natuurlijk als een slecht idee, met z’n tienduizenden diep in de nacht naar een mega-scherm turen, en dan dus vergeten te dansen. Geen zorgen, deze Anyma-show is best vernuftig in elkaar gestoken. Die nogal iconische beelden worden namelijk spaarzaam ingezet, en alleen bij de grootste drops.

Tegelijkertijd is die show zo megalomaan dat het de rest van deze Afterlife-nacht overschaduwt. Anyma doet Nederlander Colyn (die zijn melancholische producties draait met EDM-moves) direct vergeten en degradeert ook Chris Avantgarde B2B Massano (die ieder heel wat serieuze Afterlife-anthems maakten) tot voorprogramma. Zelfs wanneer Carinte Conte (morgen is het zijn beurt om solo in de Ziggo Dome zijn MRAK-project te showcasen) bij Matteo Milleri aansluit om als Tale Of Us de nacht af te sluiten, valt dat in het niet bij Anyma. Wat ook niet helpt is dat de Ziggo Dome behoorlijk leegloopt tijdens de changeover (en minuten aan stilte). Dit was uiteindelijk de grote Anyma-show.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12