Album van de Week (26): Haim
Je zal maar in het corona-jaar je beste plaat uitbrengen
Er was ook eigenlijk geen weg terug. Waar steeds meer muzikanten ervoor kiezen om hun nieuwe muziek uit te stellen tot het najaar of zelfs tot volgend jaar, was Haim eigenlijk al te ver met het uitrollen van Women In Music Pt III. Al in juli vorig jaar kwam de eerste single naar buiten, en voor vandaag het hele album onthuld werd waren er al zes losse nummers. Drie maanden later dan oorspronkelijk gepland, maar langer wachten kon echt niet. Het is een bijzondere strategie, die we eerder bij Lana del Rey zagen. Een gewaagde strategie ook wel, maar als die zes liedjes allemaal goed zijn groeit met de maanden het besef dat de band met iets heel indrukwekkends bezig is. En goed, dat zijn ze.
Neem bijvoorbeeld ‘I Know Alone’, een soort indie r&b tune waarbij een videoclip dansje hoort, en die klinkt alsof Blood Orange er een handje in had. Dat is niet zo, frontvrouw Danielle Haim produceerde de plaat samen met Rostam Batmanglij (ex Vampire Weekend) en superproducer Ariel Rechtshaid. Ze maakten met zijn drieën een kraakhelder, poppy maar ook spannend geluid. Zo heeft het super pakkende, lui-energieke ‘I Know Alone’ een opvallend lange break waarin de song bijna helemaal stil valt, waarna het refrein nog een keer terugkeert, op een hele hangerige manier. Een paar nummers later klinkt Danielle nog zwoeler, in ‘3 AM’. Het liedje echoot de g-funk en r&b van de late jaren negentig en is gedrenkt in potentiële seks. In ‘Now I’m In It’ zit ook al zo’n aanstekelijke synth drive.
Dat klinkt alsof Haim een flinke transformatie ondergaan heeft. Werden de zusjes niet altijd vergeleken met de gevierde MOR rockband Fleetwood Mac? Zeker, en dat DNA zit nog steeds in zo’n beetje elke song. Maar juist die glimmende moderne feel die er ook vaak in zit maakt Haim minder dan ooit een Fleetwood Mac pastiche. Women In Music Pt III klinkt fris en modern. En dat terwijl de songs toch bepaald niet vrolijk zijn. De liedjes gaan over eenzaamheid en moeizame relaties. Het mooiste en meest traditionele nummer ‘Hallelujah’ is geïnspireerd door de dood van de beste vriendin van gitarist Alana. Het is een super intiem moment, waarop de drie zusjes hun hoofden en stemmen bij elkaar steken.
Je zal maar je beste album uitbrengen in het corona-jaar. Dan moet je hopen dat het de impact maakt die het verdient, dat mensen je op de festivals van 2021 nog steeds willen zien. Maar als één album het verdient dit bizarre jaar te overleven, dan is het dit album.