BKS19: David Vunk duwt de zon hoogstpersoonlijk onder
Rotterdammer benut het golden hour
Best Kept Secret had in zijn beginjaren totaal geen danscultuur. Mensen kwamen naar Hilvarenbeek om bandjes te kijken, was het uitgangspunt. En vervolgens een beetje op tijd naar bed om de volgende ochtend weer de singer-songwriter te kijken, natuurlijk. Maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit. En dus sloop steeds meer elektronische muziek de line-up binnen. Eerst in de nacht, nu ook overdag.
Op het vernieuwde Stage Three - een open podium bij het water - is dagelijks een golden hour slot bedacht: van acht tot half elf, tijdens de laatste uurtjes zonlicht. Laat het maar aan David Vunk over om als een sjamaan de nacht op te roepen. De crazy man uit Rotterdam - vandaag getooid met een uitstekende moustache - wappert elke plaat die hij draait zelf naar zijn publiek toe, alsof ze dan beter aankomen. Dat is natuurlijk ook zo, want zijn enthousiasme en zijn grimassen zijn aanstekelijk.
Hij is bovendien een prima opwarmer voor Kraftwerk, want Vunk put graag uit de jaren tachtig electro en disco van het koude soort. Zo draait hij een track van zijn eigen project In Kellar die begint als een bastaardkind van Kraftwerks 'Numbers', maar vervolgens in typische David Vunk stijl lekker vies wordt. Hij draait ook Italo van Dee Jackson, proto trance van Age Of Love, een plaat van Chicago die we allemaal kennen als sample bij The Bucketheads. Kortom: een lekkere set met een hoog tempo en een genoeg houvast voor de vroeg-piekers.
HET MOMENT
Twee Nederlandse momentjes springen er bovenuit vandaag. Allereerst de vergeten Groningste (ja echt) discotune ‘Precious Little Diamond’ van Fox The Fox, aan het eind Tom Trago’s ‘Use Me Again’. Die laatste is uitbundig genoeg om de mensen nog heel even bij zich te houden, voor het grote 3D-festijn op het hoofdpodium.
Voor meer Best Kept Secret 2019 check je ons uitgebreide dossier en kijk je hier BKS19-video's.