ADE17: In de kelder van Kompakt is Michael Mayer de baas
Kompakt-kopstuk maakt er eigenhandig een feest van
In de kelder van de Kompakt pop-up store aan de Oudezijds Achterburgwal is het om zes uur al druk en benauwd. Het Keulse platenlabel heeft een ingenieus systeem bedacht om de kleine capaciteit van het souterrain op te vangen: haal tussen twee en vijf 's middags een bandje op bij de winkel, en als om zes uur de dj's beginnen mag je meteen naar binnen. Daar hangen een vrolijk tuincentrumlichtsnoer en een paar bureaulampen met gekleurde bollen aan het plafond, en vlaggen met het Kompakt-logo aan de muur: lekker nonchalant en typisch voor de vele pop-upfeestjes op ADE.
In de vroege vrijdagavond draaien er twee forse namen uit de Kompakt-stal: Superpitcher en labelbaas Michael Mayer. De eerste start rustig op met downtempo funkbeats en obscure Nigeriaanse discoplaten. Behoorlijk fijn, maar hier dreigt wel diezelfde kwaal waar veel van de dj-sets in platenwinkels tijdens ADE aan lijden: het wil niet echt een féést worden. Mensen keuvelen gezellig met elkaar en hupsen een beetje heen en weer, maar zo aan als de beruchte Mary Go Wild-kelderraves is het verder eigenlijk nergens.
Totdat Michael Mayer plaatsneemt achter de decks. Een stevige remix van CAN's 'Vitamin C' later begint de Kompakt-kelder ineens behoorlijk te stomen. Iemand heeft het ingenieuze idee om van die gekleurde lampjes een lichtshow te maken, door gewoon de stekker er op de juiste momenten in en uit te prikken. Mayer tovert soepele breakbeats uit zijn platenspelers, en 90s hiphop-breaks die hij uitsmeert tot remixes van meerdere minuten. Waar men eerst nog goedgemutst stond te ouwehoeren, schieten nu een voor een de vuisten richting het lage plafond. Blauwe Shazamschermpjes vliegen de lucht in voor een extended mix van 'Something To Remember Me By', het beste nummer van de laatste plaat van The Horrors (!). Mayer aanschouwt het geheel met een geamuseerde glimlach. Wat een baas.
Meer ADE? Lees alle verslagen en interviews in het ADE-dossier.