BKS19: Phosphorescent durft pas laat de diepte in
Amerikaanse folkrocker houdt zijn set lekker lang luchtig
‘A lot of these songs feel like nighttime songs,’ zegt Matthew Houck voor hij het weemoedige ‘Muchacho’s Tune’ aankondigt. Heeft hij effe pech: zijn Phosphorescent staat midden op de dag op het strand van Best Kept Secret, dat door de warmte is veranderd in een zomerse braderie. Gelukkig past een aanzienlijk deel van Houcks oeuvre daar ook alleraardigst bij. Hij trapt zijn set af met rechtdoorzee folkrocksongs die verraden dat hij culturele broedplaats Brooklyn een tijdje terug verruild heeft voor countrywalhalla Nashville.
Zeker de nummers van Houcks recente zevende C’est la Vie zitten vol lucht en ademruimte. Ze gaan niet meer over Houcks problemen met drank en drugs, maar over zijn gezinsleven en vaderlijke berusting. Neem nou leadsingle ‘New Birth in New England’, dat is zowaar een vrolijke swinger waarin sporen van Graceland te herkennen zijn. En wat wil het toeval, de directe aanleiding voor de track bevindt zich op het podium. Daar op rechts zit ze, achter de toetsen en onder een petje met secret weapon erop. ‘Ze’ is Jo Schornikow, het meisje dat in ‘New Birth in New England’ piano speelt in een plaatselijke bar. Houck stapte op haar af om haar te complimenteren en zoals zijn liedteksten verraden counterde Schornikow met de meest gebruikte openingszin ooit: ‘Don’t I know you? Honey, don’t I know you?’
Inmiddels speelt ze dus toetsen in Houcks band, is ze zijn echtgenoot en hebben ze samen een gezin. Schornikow was bovendien de drijvende kracht achter de voltooiing van Muchacho, het album dat Phosphorescent zo’n zes jaar geleden naar de festivalpodia katapulteerde. Op die plaat staan de liedjes waarmee Phosphorescent in het laatste kwartier tóch nog de diepte in weet te duiken.
HET MOMENT
Afsluiter ‘Song For Zula’ bijvoorbeeld, een verstilde reflectie op de voor- en nadelen van liefde die bijna net zo zindert als hitte die als een deken over het strand ligt. Een bijna parel à la Bon Iver (wiens autotune Houck elders in de set ook gebruikt) is het, waarin Houcks toch al fragiele stem gevaarlijk dicht bij zijn breekpunt lijkt te komen. Zo’n song zou je inderdaad de duisternis van een headlineset zou gunnen.
Voor meer Best Kept Secret 2019 check je ons uitgebreide dossier en kijk je hier BKS19-video's.