013 verkoopt aandelen WOO HAH!

Maar rwina Ruud blijft gewoon festivaldirecteur

Het Tilburgse poppodium 013, dat samen met Mojo aan de wieg stond van hiphopfestival WOO HAH!, verkoopt zijn aandelen in het festival. Wel blijft het poppodium nauw betrokken bij de organisatie van het festival. ‘Iets minder intensief dan voorheen, wat ook nodig is, omdat we bij 013 ook gewoon een zaal te runnen hebben,’ zegt festivaldirecteur Ruud Lemmen. De afgelopen jaren groeide WOO HAH! uit tot een toonaangevende speler in het Europese festivallandschap. In 2019 herbergde het zo’n 37.000 bezoekers per dag. Lemmen: ‘De afgelopen jaren werd WOO HAH! steeds groter. Op zich mag dat wel een belasting zijn, maar het moet behapbaar blijven, en als je 350 shows per jaar organiseert dan is WOO HAH! ernaast niet meer behapbaar. De aandelen zijn aan MOJO verkocht. Die waren al gedeelde eigenaar, en dat eigenaarschap gaat nu volledig naar hen. We blijven een meerwaarde voor het festival en het merkt, en we blijven bij de festivaldirectie, de coördinatie van het festival, de marketing, de programmering, sponsoring, vrijwilligerswerving en een hele hoop andere zaken.’

Lemmen is één van Neerlands’ meest geliefde festivaldirecteuren (festivalgangers referen liefkozend naar Lemmen als rwina Ruud). Zelf stroomde hij vanuit 013 door naar de stoel van festivaldirecteur, maar de verkoop betekent niet dat hij die zetel opgeeft. ‘Ik blijf gewoon aan als festivaldirecteur. En sowieso blijft hetzelfde projectteam van freelancers betrokken bij het festival. Door de pandemie is er wel een wisseling van de wacht geweest, omdat een boel mensen een nieuwe uitdaging hebben gevonden, en het team opnieuw moest worden gevormd.’

De aankondiging volgt op het nieuws dat WOO HAH! de samenwerking aangaat met de Amerikaanse hiphopgigant Rolling Loud, zoals in december al werd aangekondigd. Lees daarover hier meer.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12