EKKO krijgt IJzeren Podiumdier voor marketingcampagne van het jaar
Vakprijzen voor poppodia en popfestivals uitgereikt op Eurosonic Noorderslag 2025
EKKO heeft tijdens Eurosonic Noorderslag 2025 een IJzeren Podiumdier gekregen voor de beste marketingcampagne van 2024. Het IJzeren Podiumdier is een vakprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de VNPF, de brancheorganisatie voor poppodia en popfestivals.
Het poppodium aan de Bemuurde Weerd is beloond voor hun ‘Minder afko’s meer EKKO’ campagne. Je hebt de felroze posters waarin grote problemen en kleine irritaties worden benoemd vast wel gezien: Minder BTW, Minder fatbikes, Minder fascisme, Minder huur, Minder afko’s en vooral Meer EKKO. Uit de voordracht: Door politieke problematiek te combineren met humoristische uitspraken werd de achterliggende boodschap van de campagne uitvergroot en daardoor krachtiger. De door Flo Kortekaas ontworpen neonroze posters met doeltreffende, in-your-face typografie maakten het haast onmogelijk om de posters te missen. De campagne was overal in Utrecht te zien tijdens de week waarin Le Guess Who? plaatsvond, niet geheel toevallig ook de week waarin er een besluit werd/leek te worden genomen over het verhogen van het btw-tarief en waarin de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaatsvonden.
De motivatie van vakgenoten en collega's voor de winnende campagne: EKKO heeft zich door de jaren heen altijd onderscheiden met originele marketingcampagnes die niet alleen de aandacht trekken, maar ook gesprekken op gang brengen. De campagne ‘Minder afko’s meer EKKO’ combineerde politieke en maatschappelijke thema’s met humor, wat niet alleen het vaste publiek bereikte, maar ook bredere discussies aanwakkerde en een blijvende impact achterliet.
De IJzeren Podiumdieren zijn peer-to-peer prijzen die sinds 1997 jaarlijks door de VNPF worden uitgereikt. Vanaf dit jaar ligt de focus volledig op het erkennen van organisaties en projecten, zonder nominaties en voordrachten van personen zoals dat eerder gebeurde. Hiermee wil het VNPF een cultuur van inspiratie boven competitie benadrukken. De prijzen worden uitgereikt in vijf categorieën: Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van diversiteit & inclusie; Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van duurzaamheid; Festivalprogramma van het jaar; Podiumprogramma van het jaar en Marketingcampagne van het jaar. De VNPF-leden brengen hun stem uit en de organisatie of het project met de meeste stemmen wint de prijs.
Andere winnaars van een podiumdier 2024 zijn Melkweg Expo (Melkweg) in de categorie ‘meest indrukwekkende prestatie op het gebied van diversiteit en inclusie’, Patronaat (Haarlem) in de categorie ‘meest indrukwekkende prestatie op het gebied van duurzaamheid’, Doornroosje (Nijmegen) in de categorie: podiumprogramma van het jaar’ en Booster Festival (Enschede) in de categorie ‘festivalprogramma van het jaar’.