Dit is cinema
Per presenteert EP 'Trianon' in gelijknamige bios
Enigszins underdressed haast ik me via de rode loper de bioscoop in, blij dat het straks in het donker niet op zal vallen dat ik een schamel kloffie aan heb in vergelijking met het chic geklede leeuwendeel van de gasten. Deze terugblik naar een tijd toen een filmuitje nog een luxe was hebben we te danken aan de Leidse rapper Per, die hier zijn debuut-EP 'Trianon' presenteert. Hij maakt geen nummer zonder deze te vergezellen met een videoclip, en samen met Max (beatproductie) en filmcrew Roy en Thomas is elk filmpje een gelikte productie van begin tot eind. De lijn van tijd en toeval loopt van Per's geboorteplaats in Frankrijk (dat vroeger naar de naam Trianon luisterde) tot aan het gelijknamige filmhuis in Leiden, welke voor de artiest een dankbaar toevluchtsoord was.
Daarmee begint het verhaal dan ook in titeltrack 'Trianon', een misttroostig nummer over hoe muziek en andere media een manier van ontsnappen is aan het verdriet in het leven. Gekleed in het piccolo pak uit de clip komt Per zelf aanrennen, en doet een intro waarin het team in het zonnetje wordt gezet. Tevens blijkt het ook z'n verjaardagfeestje te zijn, dus uit de hoogte doen op je eigen feestje mag dan ook wel in tweede clip 'Wat Kan Ik Zeggen?'. Meertalige rijm, lijzige woordspelingen en droge flow gepaard met Tarantino verwijzingen en snelle montage komen tot een eindproduct dat niet misstaat op het grote scherm.
Van een hoge piek gaan we naar een diep, drassig dal met 'Schoenen Doorweekt', een track die een gebroken hart op een doffe in plaats van dramatische manier vertolkt. Je moet immers in het leven af en toe gewoon doorploegen, wat ook gedaan moet zijn op de opnamedag: er is op veel verschillende locaties beeldmateriaal geschoten. Maar dat is nog niets bij de trip die de crew heeft genomen naar Versailles voor de gelijknamige afsluiter van de EP. Vlakbij het geboortedorp van de rapper ligt een stil stukje van het beroemde landgoed, waar een Grand en Petit Trianon staat. Deze gebouwen dienden als oase van rust voor Lodewijk de 14de en Marie-Antoinette temidden van het drukke hof, en het ontspannen eindnummer past perfect in deze context.
Na deze clipshow volgen er bloemen en bedankjes, en nog een drankje in de foyer. Leuke noot is dat een aantal van de aanwezige gasten ook te herkennen zijn als figurant uit de video's. Na deze classy aangelegenheid gaat me nog door naar een bar om wat dieper in het glaasje te kijken. Als je zelf nog meer de diepte in wil gaan, dan hebben we ook een radio-interview voor je waarin de artiest ingaat op zijn productieproces en toekomstplannen.