Nana Adjoa leeft de Amerikaanse droom
De eerste single in drie jaar tijd voelt als een warm bad
Nana Adjoa zit aan haar ochtendkoffie in Los Angeles. Ze komt bij van de shows die ze gisteravond gaf in Masonic Lounge: eentje als voorprogramma en eentje met Katie Gavin, bekend van indiepoptrio MUNA. Er staan nog twee shows op deze locatie in de planning net als gigs in Nashville, New York, Washington en meer. Kortom: dit wil je als artiest meemaken.
Maar eerst alle aandacht voor haar eerste release in drie jaar tijd. ‘One Of Us’ voelt als een warm bad waarin je rustig alle details van deze prachtige track kunt absorberen. Op de cover staat een man met een kind in zijn arm. Toevallig haar vader en zijzelf? Zeker. ‘Ik heb mijn moeder gevraagd om in oude fotoalbums te speuren. Er zijn veel foto’s uit Ghana waar mijn vader vandaan komt en nu weer woont. Ik vond deze meteen mooi met dit blurry kleurenpalet. Het is emotioneel om foto’s van jezelf te zien als je klein bent. Je hebt dan nog geen bagage, alleen van wat bij je ouders vandaan komt. Je bent nog in het ongewisse van alle familiedynamieken. Daar gaat het nummer over. Dat je in familierelaties heel veel dingen niet uitspreekt, die wel als bagage voelen.’
Het nummer heeft jaren kunnen rijpen. De demo werd in Friesland opgenomen en reisde mee naar New York waar Nana een productiestage deed bij Scott Jacoby. Met productiegrootheden werken beviel, dus stuurde ze een berichtje naar Tony Berg van de legendarische Sound City studio in LA. Nana: ‘Twee weken later stuurde hij iets terug van: you sound like a very interesting woman. We hebben geskyped en ik mocht langskomen. Nu ben ik opeens een soort assistent engineer slash vliegende keep.’
Dit is dus de studio waar grootheden als Nirvana, U2, Neil Young, Metallica en Elton John hebben opgenomen. Waar Dave Grohl een documentaire over maakte. Adjoa: ‘Laatst was John Fogerty van Creedance Clearwater Revival hier en kwamen even later Mick Fleetwood en John McVie binnen voor een documentaire. Het is alsof je terug bent in de tijd. Tony zei: yeah, weird day.’
De eerste artiest waar Adjoa mee werkte was Katie Gavin: ‘Ik was bezig met de edit, met mics neerzetten, daarna hielp ik ook met inspelen. Het klikte heel erg met Katie. Ze vroeg: wil je mee op tour? Als voorprogramma. Maar ook met haar zelf: we spelen soms met z’n tweeën. Andere keren zijn er gasten bij.’ Het optreden bevalt. ‘Ik was vergeten hoe leuk ik het vind. Ik wil het liefst alleen maar nieuwe dingen spelen.’ Want ja, het nieuwe album is in de maak. Maar het kan ook nog even duren. Want leeg is de agenda van Nana Adjoa zeker niet.