Spotify gaat albums exclusief aan premium-abonnees primeuren
Dat staat in het nieuwe contract met Universal
Het hing al even in de lucht, maar de grote afspraak is nu concreet: premium abonnees van Spotify gaan vanaf vandaag bepaalde titels eerder horen dan andere gebruikers. Dat heeft Spotify afgesproken met Universal, de grootste platenmaatschappij van de wereld. Labels willen al langer zo’n afspraak maken, omdat de inkomsten uit betalende gebruikers logischerwijs hoger liggen dan die van gebruikers met de reclame-versie. Spotify heeft zijn ‘freemium’-model altijd verdedigd als de beste manier om mensen het Spotify-model in te verleiden, maar doet de labels nu een handreiking.
‘Artiesten kunnen ervoor kiezen premium gebruikers eerder hun complete creatieve werk te laten horen, terwijl de singles wel beschikbaar zijn voor alle gebruikers’, zegt Daniel Ek, de CEO van Spotify. Lucien Grange van Universal zegt erover: ‘Acht jaar geleden, toen streaming een welkome maar kleine bron van inkomsten was, heeft UMG partners als Spotify omarmd als een manier om muziek weer een levendige toekomst te geven, goed voor het hele ecosysteem. Samenwerking met dit soort digitale diensten bracht ons de eerste echte groei in de industrie in bijna twee decennia. Vandaag is streaming verantwoordelijk voor het grootste deel van onze inkomsten. Onze uitdaging is om die opleving om te zetten in duurzame groei.’
Ander streamingnieuws deze week: Soundcloud gaat zich ook op de abonnementen-markt wagen.