LL23: Techniek doet Elias Mazian de das om
Publiek trekt hem er doorheen, everybody loves Elias
Er wordt in ieder geval één geluidsman ontslagen na dit weekend. Want bij Elias Mazian loopt er van alles in de soep. Drie minuten voor aanvang staat hij met zijn tweekoppige band nog gejaagd te soundchecken. En als de show begint, duurt het niet lang voordat de microfoon een eigen leven gaat leiden. Mazians zenuwachtige glimlach verandert in een strakke streep.
Gestript van zijn natuurlijke habitat oogt Mazian sowieso al een tikkeltje nerveus. We kennen de goedlachse Amsterdammer namelijk vooral als graag geziene gast in de hoofdstedelijke clubscene (en clubs ver daarbuiten), veilig achter een draaitafel. Of van zijn online radioshow Private Hearts. Sinds een jaar of twee maakt het multitalent zijn eigen muziek: tedere synthpopliedjes over liefdevolle aanrakingen in de nacht. Met BFF Job Jobse in het kielzog als mentale steun draaide Mazian zijn tweede album Alleen Bij Mij in elkaar, met acht dromerige liedjes over verbinden en weer loslaten en over alleen zijn en weer samenkomen.
Een nieuwe weg dus, met een nieuwe band en een nieuwe show. Bijgestaan door een installatie van lichtkunstenaar Boris Acket. Slechts één keer eerder speelden ze de show, in de Melkweg. En eigenlijk had het hele boeltje festivalproof moeten worden op Wildeburg. Maar dat viel (letterlijk) in het water toen de organisatie noodgedwongen de boel moest afblazen in verband met noodweer. De generale repetitie voor Lowlands heeft Elias dus moeten missen. En wat was het fijn geweest als hij die wel had kunnen doen.
Want wie bekend is met zijn nieuwe werk, weet dat zang niet per se zijn sterkste punt is. Alleen worden de vocalen vandaag wel heel erg wankel door alle technische gebreken. Om de haverklap schalt er een schelle piep door de India, duidelijk geïrriteerd seint Mazian van alles naar de backstage. Het maakt hem onzeker en hij gaat zachter zingen. Elias wordt steeds kleiner op het grote podium.
Dat is zo ontzettend jammer, want de gunfactor is groot en de liedjes prachtig. ‘Bevrijd Me’ is een bloedmooi nummer en het melancholische ‘Alleen Bij Mij’ maakt elke brakke festivalganger week in de knieën. En in het hart, want het publiek begint luid te applaudisseren en te joelen bij elke piep en kraak die voorbij komt. Heel voorzichtig krullen de mondhoeken van de zanger weer omhoog en bij ‘Nooit Meer Een Einde’ lijkt Elias eindelijk te ontspannen. Volgend jaar terugkomen met een in-ear setje en dan moet het helemaal goedkomen.
HET MOMENT
Ontwapenend meezing- en hartjesmoment bij de uitgeklede cover van ‘Stiekem Met Je Gedanst’.
Volg Lowlands het hele weekend via onze livestream en kijk op zaterdag- en zondagavond alle hoogtepunten in de Lowlands-uitzendingen op NPO 3.