Kléo: vinylfanaticus met besef van househistorie
Franse-in-Amsterdam staat vóór 2026 nog in Doka en Shelter
Ben je een classic housenerd? Goeie kans dat je fan bent van Kléo, een Amsterdamse dj/producer/Rush Hour-medewerker/labeleigenaar in wiens vinyl-sets de roots van de house nog steeds doorklinken, van Chicago tot New York en Detroit. Dit weekend speelt ze in Doka voor house-icoon Robert Owens. Dit is haar DJ Shortlist.
‘In de platenzaak loop ik linea recta naar de housebakken. Waar ik op zoek? Labels, artietsen, de beste jaren: Chicago house uit de midden jaren tachtig, New York uit de midnineties, enzovoort. Nu zit ik tussen fases in omdat ik zoveel focus op produceren, maar ik ga door vlagen van obsessie: woahhh, what de fuck is dit?! Om vervolgens alles uit te zoeken.’
De track:
Underground Resistance – ‘Timeline’
‘Een klassieke keuze, een absoluut anthem wat mij betreft. Hij zit altijd in mijn tas. Ik ben groot fan van Underground Resistance, en de intro is gestoord: alsof we opstijgen voor een ruimtereis. Ik mix hem nooit in, liever speel ik hem vanaf de intro. Daar is ruimte voor nodig, de dansvloer moet in lichterlaaie staan. Alleen op speciale momenten dus. Wanneer de intro dan klinkt, is de connectie in de kamer amazing.’
De dj-inspiratie:
Antal
‘Vijf jaar geleden ben ik bij Rush Hour begonnen. Omdat we nauw samenwerken inspireert hij me direct. We draaien vaak op dezelfde avonden, dus ik heb hem ontelbaar vaak zien spelen. Hij kan een dansvloer totaal op zijn kop zetten en zet de muziek en de culture altijd op één. Dat inspireert mij: de iiefde en passie die hij in het diggen en zijn research stopt, zijn bewustzijn van de geschiedenis van clubcultuur. Hij zegt altijd dat ik achter mijn eigen sound moet blijven staan en door moet gaan met diep diggen, wat er ook trendy is op dat moment.'
De club:
Panorama Bar
‘En dan specifiek de Your Love-avonden van Tama Sumo en Lakuti, mijn favoriete clubnacht. Wat er speciaal aan is: ze trekken open-minded liefhebbers aan van veel soorten muziek, van disco tot gospel en van soul tot house. Trager in bpm ook, als dj mag je je een beetje inhouden. Heel anders dan de typische snelle housesets in Panorama Bar. Bijzonder, het is zeldzaam om zoveel connectie te voelen met een publiek. In theorie wist ik dat een dansvloer zo hoort te zijn, maar dat het ook bestaat? Dat was best een eye-opener.’