Elias Mazian: ‘Ik voelde de vrijheid om echt dingen te proberen’
Gevierd dj en neder-synthpop producer deelt eerste popsingle sinds 3voor12-Award nominatie
In 2020 werd Elias Mazian met zijn plaat Vrij Van Dromen – een prachtige collectie tedere Nederlandstalige synthpopliedjes – genomineerd voor de 3voor12-Award. Vandaag verschijnt het eerste wapenfeit in die stijl sindsdien: ‘Te Laat’. Deze nieuwe track stamt uit de intense periode die volgde nadat hij zijn vorige album uitbracht: ‘Mijn hele wereld was net ingestort: COVID, mijn relatie was uit, ik zat in een nieuw huis, mijn dj-carrière stond stil. Alles was onduidelijk. In het midden van die storm probeerde ik helder te blijven, alles een beetje te verwerken. Muziek was eigenlijk het enige waarvan ik zeker wist dat het bestond.’
Dat vertelt hij allemaal vanuit Tbilisi, Georgië, waar hij vanavond – ‘vannacht…’ – draait in de fameuze nachtclub Bassiani. Want we mogen Mazian dan kennen als één van de vaste smaakmakers bij de Amsterdamse nachtclub De School, ook internationaal is hij een veelgevraagd dj. Een taak die hij sinds 2020 combineert met het maken van Nederlandstalige synthpop. Denk Eefje de Visser in de eighties. Dromerig en romantisch, met Mazian’s zachte fluisterstem steevast op de voorgrond.
En die nieuwe songs, dat moeten vooral eerlijke popliedjes zijn: ‘Met een soort dreaminess, een kwetsbaarheid. Concreet, in plaats van abstract. Dat is de esthetiek die we in ons hoofd hadden.’ We? Dat zijn Mazian en zijn vaste vriend en sparringpartner Job Jobse, die op dit project wederom een soort A&R-rol aanneemt: ‘Gewoon, samen versies luisteren, de tracklist kiezen. Hij is een van mijn beste vrienden, dus we hebben een super eerlijke relatie. Ik vertrouw heel erg op zijn smaak en zijn oor.’ En in het zeldzame geval dat ze het niet eens zijn? Lachend: ‘dan heb ik natuurlijk een veto!’
‘Te Laat’ markeert voor Mazian ook een schaalvergroting qua productie. ‘Het vorige project was on the side, een zolderkamer idee, lo-fi. Dit is in een topstudio opgenomen, met gastmuzikanten enzo.’ Een zo’n gastmuzikant is Raven Artson (ex-Mozes and the Firstborn, nu solo-artiest), die meewerkte aan de eerste versies van ‘Te Laat’. En die topstudio? Dat is Martin Garrix´ STMPD studio in Amsterdam-Oost, waar Mazian samen met vaste STMPD-producers Anton Pieete en Eelco Bakker zijn ideeën verder uitbouwde. ‘Zij zorgden voor de basis, waardoor ik gewoon kon spuien, kon sparren. Heel fijn, ik voelde de vrijheid om echt dingen te proberen.’
‘Te Laat’ is deel van Mazian’s aankomende nieuwe album Alleen Bij Mij. Op 25 mei host hij een releaseparty in Bitterzoet in Amsterdam.