Grote schoonmaak bij Nederlandse Superstruct-festivals

DGTL onder Awakenings, meerdere festivals verdwijnen

De bezem gaat stevig door de Nederlandse festivalmarkt. Binnen de familie van Superstruct Entertainment, het Britse festivalconglomeraat dat de afgelopen jaren een groot deel van de markt opkocht, verdwijnen meerdere titels en organisaties. De ingrepen passen in een bredere herstructurering van de internationale festivalindustrie, waarin ruimte voor verlieslatende of zoekende evenementen steeds kleiner wordt.

Het meest in het oog springend: Apenkooi Events wordt opgeheven. Daarmee verdwijnt de organisatie achter DGTL, Pleinvrees en straf_werk. Voor DGTL betekent dit geen einde, maar wel een nieuwe thuisbasis. Per 1 mei wordt de organisatie en programmering ondergebracht bij Monumental, het bedrijf achter Awakenings. DGTL blijft daarmee bestaan, maar verliest zijn zelfstandige positie binnen de groep. Andere Apenkooi-titels vallen definitief weg. Pleinvrees, dat al langer op een laag pitje stond, verdwijnt, net als straf_werk, dat recent nog een ADE-event had. Ook de detacherings-samenwerking met By The Creek Festival komt tot een einde.

Daarnaast stopt Superstruct met Vunzige Deuntjes, een urban merk dat uitgroeide tot een breed platform met clubnachten, stage hostings en een eigen festival. Hoewel het concept inhoudelijk goed leek te draaien, past het volgens Superstruct niet langer binnen de strategische koers. Het is niet uitgesloten dat het merk elders een doorstart maakt, maar binnen de Superstruct-vlag is het klaar.

Ook in Amsterdam wordt een punt gezet. In het Gaasperpark wordt geen nieuwe poging meer gedaan om Amsterdam Open Air nieuw leven in te blazen, en er komt ook geen vervangend evenement onder Superstruct-vlag. Eerder werd al bekend dat Mysteryland een ingrijpende herontwikkeling ondergaat na jaren van financiële druk. Het festival slaat in 2026 een jaar over.

De ingrepen komen niet uit de lucht vallen. Superstruct is sinds 2024 eigendom van investeringsmaatschappij KKR, een private equity-reus die omstreden is vanwege investeringen in onder meer Israëlische technologiebedrijven. Die overname leidde tot publieke kritiek en tot artiesten en festivals die afstand namen van de groep. Internationaal is eenzelfde patroon zichtbaar bij Superstruct-evenementen. In Hongarije dreigde Sziget onlangs te verdwijnen, maar werd het festival uiteindelijk teruggekocht door de oorspronkelijke eigenaar. Nog recenter gebeurde iets vergelijkbaars bij het Noorse Palmesus Festival.

De conclusie is helder: in een krappe markt is er weinig ruimte voor twijfelgevallen. Alleen festivals met een scherpe identiteit én gezonde cijfers lijken de komende jaren overeind te blijven. De shake-up bij Superstruct zou zomaar het begin kunnen zijn.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12