ADE19: Exclusiviteit maakt het clubs nog moeilijker, maar festivals moeten wel

Oorlog in Amsterdam

Festivals overheersen de markt en clubs gaan failliet. En dan eisen die festivals ook nog eens maandenlange exclusiviteit van hun dj's, waarmee ze niet alleen concurrerende festivals te snel af zijn, maar ook kleinere clubs. 'We gaan erover praten en proberen aardig tegen elkaar te zijn,' begint ADE-panelfanaticus Dave Clarke de discussie. Zetten festivals de bijl aan de scene waar hun eigen headliners uit voortkomen?

Het is vooral in de zomer zeker een probleem, zegt Veronique de Leon, programmeur van de Utrechtse club WAS (maar ook van festivals). Ze organiseerde een clubavond in september, en wilde een dj boeken die in augustus op een festival draaide dat al was uitverkocht. 'Maar we konden de artiest alsnog niet boeken.' Lastig, ook omdat het festivalseizoen tegenwoordig een half jaar duurt.

'Het is een oorlogsgebied in Amsterdam,' zegt Robert Deutsch van Loveland over de huidige festivalmarkt. Hij legt artiesten in november al vast, met exclusiviteitsvoorwaarde. 'Maar de meeste exclusiviteitsdeals zijn op andere festivals gericht.' Dat begrijpt Nick Ramoudt van de Brusselse club Fuse: festivals investeren veel geld, en moeten hun business beschermen. 'Het is niet de bedoeling om clubs te raken, maar het gebeurt wel.'

De oplossing van De Leon: 'Ik ben best flexibel als een optreden ver weg is, in Groningen of Maastricht, of als mijn festival toch al is uitverkocht.' De rest van het panel beaamt dat: er valt soms best over te praten. Dichter bij een oplossing komt het panel vandaag niet.

En soms valt er trouwens ook niet over te praten. De winstmarges van festivals worden in de oververhitte markt steeds kleiner, begint Deutsch. 'Soms zegt een act, ja we hebben exclusiviteit afgesproken, maar we gaan alleen deze kleine showcase doen. Het zijn maar duizend mensen, het zal je festival geen pijn doen.' Maar ja, stel dat ook maar de helft daarvan anders naar Loveland was gegaan. Daar gaat een deel van je winst.

Überhaupt is lang niet elke programmeur zo flexibel, zei De School-programmeur Luc Mastenbroek vorig jaar al in De Machine. 'Ik sprak laatst een van de eigenaren van Garage Noord, waar maar honderd mensen in kunnen. Die vroegen of een dj op zondagavond bij ze op een barbecue kon komen draaien, en dat kan dan gewoon niet.'

Zelfs bij kleine acts ligt flexibiliteit moeilijk, zei Mastenbroek. 'Als we ja zeggen tegen één iemand, kunnen we geen nee meer verkopen aan de rest', is een veelgebruikt argument. 'Dan gaat het rond in het kleine wereldje dat het is.'

Check hier ook onze tips voor ADE19 en check hier ook ons dossier.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12