Indie-darling Mitski gedragen voor haar dolenthousiaste fans
Een van de fenomenen van het jaar maakt het toch niet helemaal waar
Ook vandaag waren ze er weer vroeg en met veel, de fans van Mitski. De jonge fans van de Amerikaanse indie-darling slingerden tot aan Hoog Catharijne. Wie vier jaar geleden bij Mitski in Paradiso Noord was zal vreemd opkijken. De zaal was niet eens helemaal vol, en het publiek bestond uit jongens met snorren en mannen met linnen tasjes. Dankzij TikTok staan hier in Tivoli Ronda 2000 superjonge fans, veel meisjes, die gillen zoals je dat kent van popidolen. Voor de start gonst het van de spanning. Twee meisjes achteraan staan zelfs een half uur voor aanvang al met hun telefoon in de lucht, uit vrees het moment van Mitski’s opkomst te missen.
Al vanaf de eerste tonen van ‘Love Me More’ hangt de zaal aan haar lippen, maar meer nog aan haar vingers, alsof ze ons als een marionet bespeelt. Mitski voedt haar hongerige publiek met uitbundige bewegingen, haast alsof ze haar teksten uitbeeldt in gebarentaal. Ergens doet het ook wel denken aan de theatrale performance van Future Islands, ook een vorm van doelbewuste over-acting. Haar publiek vindt het prachtig. Daarmee compenseert ze daar haar stem niet helemaal door de zaal klieft als je zou hopen. Mitski klinkt vlak en komt bijna niet over haar band heen. Dat ligt ook een beetje aan hen, want ze spelen met zijn vijven rechtdoor en laten weinig ruimte vrij voor de zangeres, zoals ze dat in fysieke zin op het podium wel doen: Mitski heeft het hele podium voor zichzelf, terwijl haar bandleden weggestopt staan in het donker. Midden op het podium staat ook nogal pontificaal een hele grote deur, waarvan je je afvraagt wat de bedoeling is.
Dat Mitski zo omarmd wordt door dit jonge publiek is verrassend, en ook weer niet. Het oeuvre van de 31-jarige New Yorkse bulkt van de intelligente smachtende songs over liefde en relaties, met zijsprongetjes naar onderwerpen als global warming. In ‘Nobody’ mijmert ze Lost In Translation uit het raam van een hotel, verlangend naar contact. Het felle ‘Stay Soft’ gaat over de ingewikkelde opgave kwetsbaar te zijn in een harde seksuele relatie. En in het prachtig intieme ‘Two Slow Dansers’ bezingt ze twee oudjes op de dansvloer, verlangend naar elkaar en naar hun jeugd.
Dat laatste is het hoogtepunt in de set, terwijl er toch ook veel momenten waren waarop Mitski niet lekker uit de verf kwam. Waar dat nou in zit? Is ze toch nog ongemakkelijk met haar nieuwe status? Is ze technisch niet ver genoeg om zo’n grote zaal als Ronda te dragen? Haar fans helpen haar uit volle borst die zaal te dragen in slotnummer ‘A Pearl’. Maar die grote deur, die blijft dicht.