‘Nederlandse festivals vragen te hoog percentage op merchandiseverkoop’
Manager Ronald Keizer (o.a. Altin Gun) hoopt op een eerlijkere verdeling
In Engeland hebben deze maand honderden podia beloofd om geen percentage meer te vragen van de merchandise-verkoop van artiesten. Dat is namelijk wel vaak wat er gebeurt, vertelt de Nederlandse muziekmanager Ronald Keizer van o.a. Altin Gün en Yīn Yīn (EBB Music): wil je als band je merchandise verkopen, dan moet je in Britse venues vaak 10 tot wel 25 procent van de inkomsten afdragen. ‘In Nederlandse podia is het vaak beter geregeld, maar op festivals als Lowlands, Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole gaat het ongeveer hetzelfde als in Engeland: je moet vooraf je spullen opsturen, mag maar een X aantal items aanleveren. Dan wordt ter plekke de merchandise verkocht in een stand, en je draagt 25 procent exclusief btw af. Vervolgens moet je alle spullen die niet zijn verkocht zelf weer afhalen en meenemen. Het is veel gedoe, kost veel tijd en bakken vol met geld. Met Altin Gün hebben we besloten het op de grote Nederlandse festivals dus niet eens te doen, het levert niks meer op.’
Daarom vraagt hij nu Nederlandse festivals om hier nog eens goed naar te kijken. Want tuurlijk: festivals maken kosten om zo’n kraampje neer te zetten, ze bemannen hem en dragen de productie. ‘En dat is een kostbare aangelegenheid. Ik begrijp dat ze om een percentage vragen, maar 25 procent is teveel. De acts waarmee ik werk willen een jongere doelgroep bereiken. Een shirt van 45 euro, dat kopen ze niet meer. Als je het schappelijk houdt is de grens van wat ze willen uitgeven 25 euro, bij een heel mooi shirt 30 euro. Nou, met die prijzen verdien je op festivals zelf bijna niks meer op een shirt. Wij maken shirts van een duurzaam materiaal met zeefdruk, de inkoopprijs is 9 euro. We willen het niet duurder dan 20 euro in de merchstand hebben. Nou, tel uit je verlies. Het gaat mij er niet om dat artiesten voor een dubbeltje op de eerste rang moeten zitten, maar de verhoudingen moeten een beetje eerlijker zijn.’
Keizer heeft het Britse initiatief rondgestuurd langs collega’s en ziet dit als een startpunt om overleg te voeren met de sectorinstituten. Ook zal hij de komende drie maanden met diverse tourmanagers in kaart brengen hoe het precies zit met de afdrachten op verschillende podia, festivals en theaters in Nederland. ‘Want meten is weten. Theaters spannen vaak de kroon. Je moet vaak zelf een tafel neerzetten, zelf iemand meenemen om die tafel te bemannen en dan vragen ze voor het inhuren van 2 vierkante meter al 15 procent of een fors vast bedrag. Dit is een gesprek dat we echt moeten aangaan met de VNPF en VSCD.’