ID&T: duizenden banen beschikbaar bij evenementen

Festivalgigant heeft moeite de roosters rond te krijgen

Alle lichten staan op groen, de weg naar de festivalzomer ligt open. Maar naast de oprukkende delta-variant is er nog een element dat dreigt: personeelstekort. De vaste leveranciers van personeel hebben veel minder mensen beschikbaar dan voor de crisis, en daarom gaat ID&T zelf proberen personeel te werven voor evenementen als Milkshake, Mysteryland en Decibel Outdoor. Hun campagne: deleukstezomerbaan.nl. COO Rosanne Janmaat: ‘Team Mysteryland bijvoorbeeld bestaat gedurende het jaar uit acht tot tien mensen, die het hele jaar aan het evenement werken. Hoe dichterbij je komt, hoe meer je opschakelt. Eerst op kantoor, en uiteindelijk op het evenement zelf. Tijdens MysterylLand werken op het terrein tussen 4.000 en 5.000 mensen, van technische crew tot barpersoneel tot mensen die het verkeer in goede banen leiden.’  

‘Veel mensen werken nu bij een GGD teststraat, in de bouw of bij Thuisbezorgd’, vervolgt ze. Het is niet zo makkelijk om ze terug te krijgen. Janmaat: ‘Je hebt het over mensen met specifieke vakkennis. Een deel daarvan heeft zoveel passie voor het werk dat ze direct terugkeren. Maar er zijn ook mensen die denken: ik heb tien jaar in de festivalwereld gewerkt, ik word wat ouder, heb een gezin, en die goede baan in de bouw die ik nu heb, vind ik eigenlijk wel prima. Daarnaast zijn er natuurlijk jonge mensen waar we een beroep op doen. Hopelijk denken die door onze oproep: ja, leuk, dat ga ik doen.’ 

Die laatste groep is het grootst en wellicht het makkelijkst te bereiken. De verdwenen vakkennis is veel moeilijker terug te winnen, en een veel grotere uitdaging. Janmaat: ‘Er is geen bezoeker die het na afloop van een festival heeft over de goede toiletten, maar die zijn wel nodig voor een vergunning. Je kunt het aantal mensen dat zoiets op onze schaal kan regelen op één hand tellen. Veel van onze partners zijn er nog wel, maar sommigen hebben bijvoorbeeld hun evenemententak opgeheven. Zo zijn we nu met een van onze partners een nieuw schoonmaakbedrijf op aan het zetten. Wij hebben ons daar in geen 25 jaar mee bemoeid.’ 

Wat dat betreft heeft ID&T zijn lesje in de begindagen al geleerd. Zo was er in de pioniersjaren een legendarische Mysteryland-editie waarbij schoonmaak was vergeten en waar personeel nog weken bezig was de Maasvlakte schoon te vegen. ‘De structuur van die schoonmaakbedrijven hoeven we gelukkig niet opnieuw te verzinnen’, zegt Janmaat. ‘Maar de kans is groot dat ik straks zelf met een oortje op het terrein rondloop. Maar dat is ok. Wat nodig is, zullen we doen.’ 

 ​

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12