Terwijl in de Grote Kerk van Veere het Houten Koppen Festival aan de gang is met een keur aan singer-songwriters, schijnt de zon over het Walcherse plaatsje. We ontmoeten zangeres en songwriter Femke Bun. Ze vertelt over haar drukke zomer, die ze eigenlijk niet had verwacht.
Femke: “Ik had nog niet zoveel in mijn eentje gedaan. Eerst zat ik in een band, genaamd MilleManos, maar met mijn eigen repertoire ben ik écht een heel stuk verder gekomen. Zo ken ik al veel mede artiesten uit de provincie en heb ik nu ik erop terugkijk, al veel optredens gedaan. Zo had ik deze zomer (op twee weken vakantie na), elke week wel optredens staan. Zo leuk!”
“Ook vind ik het tof dat mensen het waarderen, dat mensen je liedjes leuk vinden en komen luisteren, op een festival of ander evenement. Extra leuk is het om op Weitjerock of Vestrock te mogen optreden, ook al was het om het festival te mogen openen en was er nog niet veel publiek. Een super leuk begin van hopelijk iets groots.”
Femke Bun leerden wij kennen tijdens de Spectra-voorronde in 2016. Destijds was haar band MilleManos net gestopt. Ze nam er de publieksprijs in ontvangst. Niet veel later won ze Steenworp, speelde ze op Vestrock, Weitjerock, Podium-Z, en werd ze tweede tijdens de landelijke Kunstbende finale. Het gaat haar dus behoorlijk voor de wind. 3voor12 Zeeland ging met haar in gesprek tijdens het Houten Koppen Festival in Veere.
De sound, inspiratie en meerstemmigheid
De sound van Femke Bun bevat blues en pop.
Femke: “Op de audities bij het conservatorium heb ik gehoord dat ik best wel soulvol kan zijn. En daarbij wordt de Amerikaanse zangeres ZZ Ward genoemd. Ze is nog beginnend. Ze heeft echt zo’n bluesy, hiphop en popachtige muziek. Daar hou ik echt heel erg van. Maar aan de andere kant ook echt de ultieme singer-songwriter Dodie Clark, die heel veel werkt met meerstemmigheid, net als Lorde.”
Meerstemmigheid creëren als solo-artiest. Een loopstation biedt bij live optredens uitkomst. Dan is er maar één pad. Maar in de studio kan Bun volledig los:
Femke: “Daar wil ik gaan werken met een derde, vierde, vijfde stem. Waar het kan en waar het leuk is. Daar houd ik echt van. Ik vind het ook altijd wel leuk om viool te verwerken in stukken.”
Dodie Clark kwam net al voorbij, maar er zijn meer artiesten/acts waardoor Femke zich laat inspireren:
Femke: “Inspiratie haal ik uit heel veel verschillende artiesten en acts: ZZ Ward, Dodie Clark, Lorde, Nothing But Thieves, Jett Rebel, Stevie Wonder, Norah Jones. Maar van dit hele rijtje domineert Dodie Clark echt. Ik kopieer mijn stijl er niet naar, maar het komt wel dicht in de buurt van mijn stijl.”
Teksten en toekomstplannen
Ook de teksten schrijft ze zelf, met een keur aan onderwerpen:
Femke: “Ik schrijf over dingen in het dagelijks leven. Zelf ben ik een heel gevoelig persoon. Als ik hele sterke gevoelens heb over een bepaald onderwerp, dan is de drang groot en daar schrijf ik dan over. Vrolijk zijn ze dan weer niet altijd. Vaak gewoon sad, of gewoon, onzeker. Zeker, omdat ik conservatorium wilde gaan doen en die toekomst is heel onzeker. Maar ook verhalen van vrienden, onrecht, liefde, maar dat vind ik echt cliché. Van volle liefdesovertuiging naar break-up song tot de schop na.”
De festivalzomer is zo goed als voorbij en het najaar lonkt. Wat zijn de toekomstplannen?
Femke: “Sinds kort ben ik gestart op het Conservatorium in Utrecht (HKU), voor de opleiding Musician 3.0. Dat is een genre-vrije songwriting studie met als hoofdvak zang. Bij deze studie laten ze je veel vrij in stijlen en improvisatie. Ook is er veel ruimte voor interactie met klasgenoten. Met de gewonnen studiotijd wil ik mijn eerste cd opnemen met zeven nummers. Een ep vind ik zo overhypt, dus wil ik het onthypen en breng ik een cd uit. Ik wil er gewoon de tijd voor nemen, dus het publiek moet even geduld hebben. Streefdatum voor de release: lente 2018.”