Nemen jullie ook invloeden uit jullie andere projecten, zoals Catawba River Fox en Orgel Vreten, mee in de uiteindelijke sound van DeWolff?
Luka: “Voor mij is DeWolff het enige dat ik doe, dus geen andere projecten. Af en toe doe ik wat voor een goede vriend bijvoorbeeld, maar DeWolff is hoofdzaak voor mij. Wel ga ik dit jaar naar het conservatorium te Amsterdam. En verder luister ik bijna fulltime muziek waar ik wel m’n inspiratie uit haal!” Robin: “Ik denk dat het bij mij juist andersom werkt. Hetgeen ik bij DeWolff doe neem ik een beetje mee in wat ik met Orgel Vreten doe. Ik ben wel een stuk beter gaan spelen sinds ik met Orgel Vreten ben begonnen, omdat het daar vooral gaat om de solo’s en de Hammond zelf. Niet om het nummer of bijvoorbeeld de zang. Ik heb veel met Thijs Schrijnemakers gespeeld, hij speelt al langer orgel, en heb zeer veel van hem geleerd. Dus de vaardigheden die ik heb opgedaan neem ik wel mee, niet het genre.”
Pablo: “Ik heb een hele tijd geluisterd naar southern rock, net name naar Leon Russell. Toevallig kwam er iets op mijn pad waardoor ik Catawba River Fox kon gaan starten. Dat was heel erg leuk en is nog steeds leuk. En binnen deze band kon ik direct deze southern rock-invloeden kwijt. Het is dus niet zo dat ik iets vanuit Catawba River Fox meeneem naar DeWolff.
Maar deze invloeden beginnen nu ook door te sijpelen in wat we verder met DeWolff willen gaan doen. De volgende plaat van DeWolff komt pas in 2014 uit. We zijn bezig met het schrijven van de nummers. Ook hebben we een taperecorder gekocht en zijn we wat dingen in mijn studio Electrosaurus Southern Sound Studio aan het opnemen. Het klinkt echt heel gaaf. Dus waar we het net over hadden, rock ’n roll, vette riffs, maar in tegenstelling tot de eerste plaat ook echt vet opgenomen. Dat je vanaf de eerste noot denkt: ‘wow!’ Het is dan ook allemaal analoog opgenomen. We hebben nu een stuk of acht à negen ideeën in verschillende mate uitgewerkt. Sommige nummers zijn ook echt af, andere zijn nog in een pril stadium. Bij de vorige plaat hadden we een gedeelte al bijna een jaar klaar voordat de plaat uitkwam. Het lijkt mij nu het mooist om zolang mogelijk door te blijven schrijven en ook op te nemen. We kunnen nu gewoon in de eigen studio opnemen en dan aan het eind beslissen wat we wel gaan gebruiken en wat niet.” Luka: “Binnen een half jaar kan er ook heel veel veranderen. Wanneer je dan iets terugluistert kan het zo zijn dat je denkt: wat we daar op hebben genomen slaat nergens meer op, laten we het anders doen of een heel ander nummer opnemen.” Pablo: “Zoals we het in het verleden deden, binnen de studio, ben je klaar met je nummers en ga je opnemen. Je bent dan niet meer bezig met: misschien moet het helemaal niet zo maar juist zo. Je hebt het gevoel dat het al allemaal vaststaat. En vervolgens zit je eraan vast en wanneer je het beluistert kan het wel eens zo zijn dat je het liever anders had gewild. Je kunt er dan eigenlijk niets meer aan veranderen en nu willen we dat voorkomen door het een organisch ‘ding’ te laten zijn.” Robin: “En praktisch gezien moet je zo’n studio ook huren. Dan zit het toch in je achterhoofd dat het nu moet het gebeuren en ga je ook niet zo makkelijk een nummer schrappen of aanpassen. Dat kan nu juist wel. Zeer prettig.”