Noisy meets dj Hidden Noisy meets dj Hidden

12e interview met zeeuwse dj's

, Tekst: Noisy Lois

Noisy meets dj Hidden

12e interview met zeeuwse dj's

Tekst: Noisy Lois ,

In het kader van het in kaart brengen van Zeeuwse DJs en producers, zal mademoiselle Noisy elke maand 2 Zeeuwse DJs en/of producers interviewen. Dit keer dj Hidden.

12e interview met zeeuwse dj's

Kan je een korte omschrijving geven over jezelf?
Hoewel mensen die bekend zijn met mijn muziek me voornamelijk kennen als DJ Hidden en ik inmiddels iets zuidelijker woon, ben ik als Noël Wessels geboren en getogen in Goes. Eigenlijk ben ik mijn hele leven al geïnteresseerd geweest in de twee dingen waar ik me in het dagelijks leven mee bezig houd: muziek en artwork.
 
Wanneer is het dj avontuur voor jou begonnen en kun je me wat meer vertellen over jouw producties?
Na een jeugd gevuld met dingen als muziek luisteren en spelen (gitaar), tekenen en experimenteren met computers en audio apparatuur begon dit alles meer serieuze vormen aan te nemen rond 1996. Dit was het jaar waarin ik en Eye-D (Frank Nitzinsky) de tijd rijp achtten om wat demo’s rond te sturen. We waren inmiddels al een aantal jaren bezig met zowel dj-en als produceren maar het kwam alsnog als een verrassing toen twee labels ons benaderden voor een release. Dit werden de eerste hardcore platen als “X-Factor” (op Coolman Records) en “The Outside Agency” (op Mokum Records). Dankzij deze platen nam ook de vraag naar ons als DJ’s toe en ons werkterrein veranderde van voornamelijk lokale - naar landelijke feesten. 
Eind jaren ’90 begon het genre waar we ons tot dan toe voornamelijk mee bezig hadden gehouden echter te veranderen in een commercieel circus vol blije pianootjes en smurfen stemmetjes. Onze duistere variant paste daarin niet thuis en langzaam maar zeker begonnen zowel Eye-D als ikzelf ons te concentreren op een ander, opkomend genre: donkere, harde drum & bass. We hadden in ’98 al eens een dergelijke plaat uitgebracht als “The Beats Op Je Fiets Crew” (samen met DJ Sandstorm en One Ear Bass) maar het leek ons beter om ons in het nieuwe millennium als drum & bass artiesten te profileren door middel van onze individuele dj namen.
Vanaf 2000 begon ik met het releasen van nummers als zowel DJ Hidden als deel van The Outside Agency. Dit laatste werd mogelijk gemaakt door mensen in het buitenland die onze visie aangaande “duistere muziek” deelden en al snel genoten we zowel solo als groep een zekere bekendheid als “duistere producers”.
Twee jaar later en een tiental 12 inches in beide genres verder werd dit opgemerkt door Patrick van Kerckhoven oftewel DJ Ruffneck. Ik had al verschillende drum & bass releases op zijn Ruff-teck label gedaan en hij zag dat we ook op hardcore gebied een eigen stijl hadden ontwikkeld. Hij bood ons een eigen label aan onder de hoede van zijn bedrijf, Cardiac, en dit werd Genosha Recordings. “Duistere” muziek had inmiddels zijn herintrede gemaakt in Nederland en ons nieuwe “industrial hardcore” label paste hier prima tussen. Tussendoor bracht ik ook nog een aantal IDM en breakbeat-achtige nummers uit onder andere alter-ego’s zoals Semiomime en The E.L.F. Architect. Deze projecten bleven echter relatief low key. 
Terwijl het muziek maken na mijn opleiding AVM in eerste instantie nog niet zorgde voor genoeg brood op de plank, begon ook dit langzaam maar zeker te veranderen. Steeds meer labels kregen interesse in zowel mijn als onze sound en naast platen op Genosha resulteerde dit in een groot aantal 12” inches op andere labels. De dj boekingen waren inmiddels internationaal geworden. Zowel in Nederland als het buitenland was een een gezonde interesse voor de donkere kant van drum & bass en hardcore onstaan en bijna elk weekend was ik wel op een feest te vinden.
In 2006 benaderde het Duitse label Ad Noiseam mij voor een DJ Hidden album. Omdat ik hiervoor hoofdzakelijk singles met twee nummers of EP’s met vier stuks had gemaakt, bleek dit best een uitdaging. Een jaar later was de full-length CD “The Later After” echter een feit.  
Inmiddels zijn we alweer vier jaar verder en heb ik onlangs een tweede album uitgebracht. De hoeveelheid 12” inches neemt ook nog steeds toe en loopt inmiddels ruim over de honderd. Zowel op solo vlak als deel van The Outside Agency (nog steeds samen met Eye-D), houd ik me tevens bezig met nummers voor ons sublabel Genosha One Seven Five, wat zich concentreert op een hybride vorm van de twee genres die me al veertien jaar hebben weten te boeien. Daarnaast maak ik ook de sound effects en muziek voor Sakari Games, doe ik mixage en mastering voor andere artiesten en schrijf ik soms toegepaste muziekstukken voor kunstprojecten van Janneke Rottier en kunststichting G2A.
 
Wat voor apparatuur gebruik je?
Als DJ ben ik uiteraard begonnen met het draaien van vinyl maar via het Final Scratch concept ben ik inmiddels beland bij het draaien met CDs. De CDJ-1000 en 2000 van Pioneer zijn hiervoor perfect. De reden voor deze switch is driedelig: de geluidskwaliteit is beter, ik kan tracks draaien die nog niet zijn uitgekomen (dubplates) en CD’s zijn een stuk lichter om te dragen. Wellicht is de eerste reden een tenenkrommende voor vinyl junkies maar de uitleg is simpel. Slijtage heeft ervoor gezorgd dat veel draaitafels die je tegenkomt in clubs en op feesten niet meer in de beste staat verkeren. Oude naalden en slecht verzorgde apparatuur zorgen ervoor dat vinyl buitenshuis absoluut niet tot zijn recht komt. Audio kwaliteit gaat bij mij boven alles en zodoende was de keus snel gemaakt.
In mijn studio werk ik voornamelijk met krachtige computers, software en een gezond paar monitor speakers. In mijn geval zijn dit Adam A7’s (en Dali’s voor AB-en).  
 
Hoe onderscheid jij jezelf van andere dj's?
Ik denk dat een van de makkelijkste manieren om me te onderscheiden van andere dj’s, het draaien van veel van mijn eigen muziek is. Die heeft een redelijk “andere” sound waardoor hij vaak gelijk opvalt. Als ik samen met Eye-D draai, merken veel mensen vrij snel op dat we zeer goed op elkaar zijn ingespeeld waardoor alles heel lekker vloeit. Ik geloof niet in bepaalde conventies die genres zogenaamd met zich mee brengen en vind het dan ook absoluut geen probleem om meerdere stijlen in één set te draaien. Natuurlijk hangt het het deels van het publiek af in hoeverre ik me hier voor open stel.
 
Welke producers en dj's zijn voor jou de belangrijkste inspiratie bron?
Qua dj’s heb ik geen inspiratiebronnen – soms pik je wel eens een mix techniek op van iemand maar ik heb mezelf leren draaien en nooit echt een directe voorkeur gehad voor een bepaalde dj behalve dan op het gebied van zijn of haar muziekkeuze. Wat betreft producers vind ik diegenen interessant die iets nieuws te vertellen hebben en zich met hun sound distantiëren van anderen. Ik hou er niet zo van om specifiek namen te noemen omdat dat een behoorlijke lijst zou worden.
 
 Wat is je favoriete track van dit moment?
Dat verandert eigenlijk constant. Ik vind een goede track, een nummer dat op het juiste moment en de juiste tijd exact doet wat het moet doen en de juiste reactie bij een publiek teweeg brengt.
 
 Waar zou je nog het liefst willen draaien?
In de zomer draaien we als Outside Agency meestal op een hele reeks festivals, meestal hardcore georiënteerd. Het zou echter ook leuk zijn om ook op andere festivals te draaien, Lowlands bijvoorbeeld. Ik denk dat zowel de DJ Hidden sound als die van ons Outside Agency pseudoniem interessant zou kunnen zijn voor een dergelijk festival, juist omdat we muziek maken die niet direct in een hokje te plaatsen valt.
 
Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
Momenteel ben ik bezig met het schrijven van muziek voor diverse projecten. Samen met Eye-D staan een aantal samenwerkingen op stapel en samen met diverse drum & bass artiesten releasen we de komende maanden een serie van 12 inches genaamd “Crossbreed Definition Series” op ons Genosha One Seven Five label. Er staan een behoorlijk aantal solo en samenwerkingsprojecten gepland en ik ben ook nog bezig met een album onder mijn Semiomime alias wat dit najaar uit moet komen. Dit laatste richt zich meer op de stijl waarin ik me de komende jaren meer en meer wil gaan begeven: instrumentale film score achtige muziek. Uiteindelijk hoop ik ook min of meer in de hoek terecht te komen en mee te kunnen werken aan projecten die uiteindelijk in bioscopen en videogames belanden.
 
 Wat kunnen mensen volgende week Zaterdag van jou verwachten in t Beest?
Minimaal één keer per jaar organiseren we een “Beats Op Je Fiets” feest in ’t Beest in Goes en ik denk dat het publiek ook ditmaal een mix van drum & bass, breakbeat, dubstep en electro met vleugjes hardcore en techno kan verwachten. Ik draai die avond als tag team met Eye-D en meestal sluiten wij de avond af met duistere, harde muziek waarvan iedereen hopelijk vrolijk wordt.
 
Beats op je fiets, podium t Beest Goes, 13 februari, 21.00 uur, entree: 8 euro

nu op 3voor12