De vooruitziende blik van Homemade Empire
Zware drones en noise vormen lichtpuntje in de duisternis
Multi-instrumentalist en songwriter Bart de Kroon blijkt een vooruitziende blik te hebben op Fog Rolls In. Op het vierde album van zijn project Homemade Empire laat hij wederom een eigenzinnige mix horen van folk, rock, noise en drones - daarbij geholpen door drummer Bram Nigten. De nummers stammen naar eigen zeggen van nog voor de COVID-19 periode af. Toch komt opener ‘Stay Awake, Stay Alive’ binnen met de kreet. “I get caught up in the news. What is the use of counting dead bodies, I don’t know why we bother?”. Nu meer dan ooit is het antwoord op die vraag onduidelijk. Belangrijk en totaal onbelangrijk tegelijk. Het zijn die gedachtes en meer die De Kroon wakker houden. Een hoofd vol en de slaap niet kunnen vatten, denkend aan de naderende apocalyps. Met de troost dat hij in ieder geval creatief bezig blijft en zijn kostbare tijd niet vergooit: ”You’re checking your phone for updates and I am still debating if this song needs another guitar riff on our last day on earth”.
In al dat nadenken ligt ook de valkuil. Wat gebeurt er namelijk op het moment dat een golf aan onbesuisd hard geluid de gedachtegang overneemt? Bijvoorbeeld in de vorm van keyboard-drones en gitaarnoise? De garageboogie van ‘Transcendental Pursuits’ slaagt er bijna in, door ritmische pianoklanken en rafelige lo-fi gitaar. Toch winnen zijn gedachtes het. Pas in ‘Three Swords’ en ‘A New Safe Space’ nemen dikke drones en krakerige noise het bij vlagen finaal over. Het resultaat: eindelijk rust, de golf van herrie geeft geen kans meer tot piekeren! Is dat de oplossing? Yep, maar dan gaat de geluidsstorm liggen en zijn er die donkere gedachtes weer. Als een boemerang waar je maar niet vanaf komt. Bijzonder is het om te concluderen dat juist de teksten de sfeer op dit album zo donker maken en heftig muzikaal geweld voor verlichting en bevrijding zorgt. Een interessante tweestrijd die van Fog Rolls In een intense trip maken.