FLUOR heeft een vriendenprogramma
Opbrengsten van FLUOR Friends worden gebruikt om Amersfoorts talent zich te laten ontwikkelen
Het Amersfoortse Poppodium FLUOR werkt al een tijdje met FLUOR Friends, een vriendenprogramma waarvan de opbrengsten worden gebruikt om Amersfoorts talent zich te laten ontwikkelen. We namen contact op met de initiatiefnemer.
Met FLUOR Friends willen ze een platform bieden aan gevestigd en aanstormend talent. Zo hielpen ze Aaron Asbury met de release van zijn eerste album en Ciao Lucifer aan shows op verschillende festivals en podia. Daarnaast zijn er projecten waarbij FLUOR jongeren coacht en een podium biedt. Samen met organisaties als KOSMIK, Per Expressie en OostWest willen ze zo een vruchtbare voedingsbodem creëren voor de Amersfoortse popcultuur.
FLUOR Friends is in september 2022 gestart, vertelt Rosanne Prins-Procee, fondsenwerver bij het poppodium. Ze mailden hun trouwste bezoekers en deelden het op social media, waaruit al een kleine twintig vrienden kwamen. In de jaren daarna lieten ze sporadisch aan de meest bezoekende bezoekers weten dat ze Friend kunnen worden. “We merkten wel dat de bekendheid van de FLUOR Friends nog achterbleef”, licht Prins-Procee toe. “Het was maar een kleine groep die bekend was met het programma.” Daarom hebben ze voor februari/maart van 2025 een grotere campagne voorbereid. “We maakten video’s waarin de huidige Friends vertellen waarom ze FLUOR steunen en we zorgden dat we op meer plekken vertelden over onze FLUOR Friends. We mailden bezoekers, voegden het toe aan de servicemail, stuurden een speciale nieuwsbrief en benaderden mensen die dicht bij ons staan.”
Inspiratie voor het programma komt mede uit de theaterwereld. Veel theaters hebben programma’s waarbij vrienden eerder tickets kunnen kopen of korting krijgen. Prins-Procee: “Er zijn wel poppodia die werken met vriendengroepen, maar dat zijn er niet super veel. Ik weet dat Paradiso, Paard en de Kroepoekfabriek ook steunprogramma’s hebben. Het binden van je publiek aan het podium is voor mij de grootste inspiratie. Het geeft je draagvlak in de stad en laat zien dat mensen het écht belangrijk vinden wat je doet.”
De inhoud is belangrijk voor FLUOR Friends, wat je al bent voor €33 per jaar. Ze focussen zich op het steunen van FLUOR in plaats van de tegenprestaties breed uit te meten. “Die tegenprestaties zijn er natuurlijk wel”, verduidelijkt Prins-Procee, “maar die zijn ook bedacht op basis van de inhoud. Zo sturen we maandelijks een nieuwsbrief met kijkjes achter de schermen en organiseren we jaarlijks een FLUOR Friendsborrel met aansluitend concert. Voor de FLUOR Friends with benefits, de grotere donateurs (€90 per jaar, red.), verzorgen we persoonlijk concertadvies door onze programmeur.“
Door de campagne hebben zich al meerdere nieuwe Friends aangemeld. “Mensen vinden het leuk om zich ergens bij aan te sluiten en willen ons graag steunen. We hebben hierdoor meer contact met onze echte fans.”