Het begint al donker te worden als Eefje de Visser in haar eentje het podium betreedt om met haar gitaar de show te openen met ‘Hoor je het hart kloppen’. De volledige aandacht van het publiek is er nog niet; er worden nog plekken gezocht, poncho’s uit verpakkingen gehaald en snel verhalen afgemaakt. De band komt erbij bij ‘Wolk breekt’, een toepasselijk nummer over de regen.
Na haar show in de AFAS Live en headlinen op Best Kept Secret doet Eefje de Visser deze zomer openluchttheaters aan voor intiemere shows. Het enige decor deze avond zijn de studiolampen die tussen de veelvoud aan instrumenten staan opgesteld. Het metershoge gordijn dat bij deze show hoort, heeft Eefje de Visser thuis moeten laten; dat past simpelweg niet in openluchttheater Bosspot. Maar de meeverlichte bomen in de Amersfoortse bossen zijn een net zo mooi decor. ‘Heel romantisch,’ zegt ze zelf. De setting van het openluchttheater en het minimale decor zijn een mooie manier om deze spektakelshow op een bijzondere manier te ervaren.
(tekst gaat verder onder de foto's)
Ook dit jaar organiseert het Amersfoortse poppodium FLUOR een reeks concerten in openluchttheater Bosspot. Een van de genodigden is Eefje de Visser, die de bezoekers trakteert op haar fenomenale ‘Heimwee’-show in een intieme setting. En hoewel ook deze show prachtig gechoreografeerd en gestileerd is, pakt Eefje het publiek vooral in wanneer ze dichtbij komt en met het publiek danst in de regen en in de modder.
Elke show van Eefje de Visser zit gedetailleerder in elkaar dan de vorige. Ook dit keer: de choreografieën zijn ingewikkelder, de verlichting spannender en de aanvullingen op nummers nog uitgebreider. Nieuw in deze show zijn ook de indrukwekkende overgangen tussen nummers waarin de bandleden hun virtuositeit kunnen laten zien. De overgang tussen ‘Bitterzoet’ en ‘Oh’ zit bijvoorbeeld fenomenaal in elkaar. Hoewel er hoge verwachtingen liggen, voegt Eefje de Visser bij elke nieuwe show die ze maakt elementen toe die niemand aan zag komen. Zo speelt ze tijdens ‘Heimwee’ met lichtjes in haar handen, waarbij de schaduwen van die handen onder haar witte outfit magisch lijken. Dan is er nog het jazz-intermezzo in ‘Ik weet dat hij het wil’ waar menig bezoeker van staat te kijken. Als de show eenmaal vaart heeft, is er geen houden meer aan.
(tekst gaat verder onder de foto's)
Tussen alle uitgebreide synths, bassen en koortjes door neemt doorbraaknummer ‘Ongeveer’ een bijzondere plaats in. Nog altijd is het adembenemend mooi; misschien is het de tijd die ze het nummer gunt en de ruimte die ze ervoor overlaat in de wervelende show. Het grootste deel van de avond kijkt en luistert het publiek dan ook aandachtig, maar pas bij het explosieve slot van ‘Lange vinnen’ staan mensen op om mee te dansen. Eindelijk. Voor de toegift krijgt ze al een staande ovatie. Ja, Eefje de Visser pakt iedereen in. Vooral in de momenten dat ze de houten vlonders van het podium verlaat om, samen met ons, in de modder en de regen te dansen. Het voelt helemaal bijzonder als ze vlak voor de eerste rij als een rockster gitaar staat te spelen, omringd door rood licht en rookmachines. Regelmatig loopt ze vlak langs het publiek om ons hoogstpersoonlijk aan te sporen de handen in de lucht te doen, mee te dansen of, bij het wervelende slotstuk ‘Storm’, ons mee het podium op te trekken om daar, met haar en haar band, dansend de avond af te sluiten.
(tekst gaat verder onder de foto's)
En de regen? Het valt mee. Door de druppels begint voorprogramma Roufaida iets later, maar zodra ze – met band! – haar synthpop met sterke bas inzet, heeft ze meteen de aandacht. Roufaida geeft een mooi voorproefje van de activistische synthpop op debuutalbum Coming Up For Air, dat toevallig op dezelfde dag als Eefje de Vissers nieuwe plaat Vlijmscherp uit zal komen. Van die plaat speelt ze behalve single ‘Onomkeerbaar’ nog niets, maar met de nieuwe muziek staat ongetwijfeld weer een spectaculaire nieuwe show op het programma.
Gezien: Eefje de Visser, donderdag 4 september 2025 @ Openluchttheater Bosspot, Amersfoort