Hoe begin je de grootste clubshow uit je hele carrière? Met een Grootse Knal? Of ingetogen, zittend op een krukje, akoestische gitaar in de hand? Eefje de Visser, je raadt het al, doet dat laatste: ze speelt zachtjes tokkelend ‘Heimwee’, het fraaie titelnummer van haar laatste album. Want nooit is ze het type geweest dat om aandacht zou schreeuwen. Liever zingt ze zachtjes, met veel lucht ook. En schrijft ze liedjes als cryptogrammen, vol verborgen betekenissen waar je zelf naar mag gissen.

En zonder een grote hit te hoeven scoren, maar jarenlang te blijven bouwen, alsmaar mooiere albums af te leveren en shows te geven die spectaculair zijn in hun eenvoud, staat ze nu hier. In de AFAS Live, in een mega-zaal voor duizenden mensen. ‘AFAS, wat is het hier….. groot!’, gniffelt ze in een van haar weinige praatjes. En later verzucht ze met een glimlach: ‘Zoveel stille mensen voor mijn neus!’

Natúúrlijk zijn die stil, want na de climax in ‘Scheef’ komt het muisstille ‘Wakker’ nog wat steviger binnen. En door het couplet van ‘Wolk Breekt’ veel langer a capella in te zetten, pakt ze de hele AFAS bij de hand, om teder maar trefzeker mee te slepen. Dan wordt het voorzichtig heupwiegen in het trio songs van Bitterzoet die ze aan elkaar lijmt: het titelnummer, ‘Zwarte Zon’ en ‘De Parade’. Wat klinkt het allemaal goed ook, met de psychedelische extra echo over haar stem en de felle snare-roffeltjes in ‘Scheef’, een veel diepere kick in ‘Ik weet dat hij het wil’, waar zelfs ruimte is voor een dreigende, supersubtiele drumsolo, en een stoere synth-arpeggio in het dansbare ‘Uit Het Oog’. Door af en toe een extra push te geven aan haar nummers, zijn ze opeens hartstikke geschikt voor een zaal van deze capaciteit.

(tekst gaat verder na de foto's)

Eefje de Visser kent de kracht ook van een simpel, sterk beeld. De Bitterzoet-show met die reflecterende spiegel-constructie door Nick Verstand was al iconisch, en ook deze Heimwee-tour is weer oogverblindend. Die zilverkleurige pakken a la David Byrne. De bedwelmende danspassen. De handen van achtergrondzangeressen Aysha de Groot en Teun Truijen, die liefdevol op Eefje’s schouders rusten in ‘Hoor je het hart kloppen’. En natuurlijk dat gordijn, dat lang alleen van voren wordt belicht, maar pas richting de helft van de show haar geheimen onthuld en een fijnmazig net van LED-lampen blijkt te verbergen. In ‘Vlammen’ begint het rood te flikkeren, en laat het in het refrein eventjes heel simpel de contouren zien van Eefje’s turende ogen, en de schimmen van rondzwierende handen.

Het is bepaald geen bombastische productie, maar wel zo groot dat hij afgelopen najaar eigenlijk nauwelijks in poptempel Paradiso paste. Daar struikelden ze zo’n beetje over elkaar, hier in AFAS Live is er echt de ruimte om er een mooie show van te maken.

En Eefje de Visser was het bijna vergeten, ‘maar het is vandaag de dag van de liefde!’ Heimwee gaat in zekere zin ook over de liefde, vertelt ze, over het verlangen om samen te zijn (hoewel dat soms onmogelijk is). Om te worden vastgehouden. En wie wil dat nou niet? Neem nieuwe livefavoriet ‘Weekenden’, het laatste liedje voor haar toegift. Zingt zij ‘gooi je handen in ijle lucht’, dan verschijnt er per direct een zee van armen. Klinkt het ‘vol overgave neem ik je in mijn armen en maken we betekenis’, dan voelt de hele AFAS Live een warme omhelzing.