Sinds 1998 bespeelt Paul Nederveen, ook wel bekend als DJ St. Paul, de draaitafels van het bekende donderdagavondfeest in Tivoli. Hij bedacht het concept Pop-O-Matic en is groot onderdeel van de Utrechtse dansscene. Wat er precies gaat gebeuren tijdens deze bijzondere avond mag Nederveen nog niet zeggen. “We moesten de afweging maken of de miljoenste bezoeker één iemand of toch iedereen zou zijn, wat we hebben besloten vind je uit op de avond zelf. Ik moet wel toegeven dat ik lange tijd niet meer zo zenuwachtig ben geweest, het kriebelt nu echt. Maar dat is ook goed.”
Paul Nederveen heeft alle jaren van Pop-O-Matic van nabij beleefd. Alle bezoekers, generaties en jongeren van de afgelopen 18 jaar heeft hij voorbij zien komen. Alle mijlpalen. Alle aantallen. Nederveen vertelt over de 1e, 250.000e , 500.000e, 750.000e en uiteindelijk de 1.000.000e bezoeker.
“Het duurt rond de drie weken om tot een miljoen te tellen. Een miljoen kilometer is heen, terug en weer heen naar de maan.” Een miljoen is ook het aantal bezoekers dat donderdagavondfeest Pop-O-Matic op 2 februari bereikt. En dat wordt een feest op zich. DJ St. Paul staat al vanaf het begin achter de draaitafels. Met hem kijken we terug op 18 jaar Pop-O-Matic.
De eerste bezoeker van het feest was natuurlijk tijdens de eerste editie. Er was uiteindelijk ongeveer 250 man. Dat is niet zo veel in een zaal waar 1.100 mensen in kunnen. “Toch was het meteen al een avond die helemaal goed voelde.” Nederveen draaide in de beginjaren van Pop-O-Matic samen met Volkskrant-journalist Gijsbert Kamer. “Een nummer dat wij tijdens de eerste editie allebei ontzettend graag wilden draaien was California Dreaming van The Mamas and the Papas. Dit was voor ons allebei de ultieme popparel. Natuurlijk moesten we even discussiëren over wie hem mocht opzetten. Dat was ik uiteindelijk. Zo eigenwijs en koppig ben ik wel.”
In het begin van 2003 kwam de 250.000ste bezoeker. “Het nummer dat karakteristiek was in deze tijd is Get By van Talib Kweli. Dit nummer heb ik helemaal stukgedraaid. Het is een echte Pop-O-Matic classic. In die tijd kwam de breakdancegroep Illusionary Rockaz Crew vaak langs op donderdagavond. Vroeg natuurlijk, zodat er nog veel ruimte was. Dansend op vooral hiphop met joelende en klappende mensen in een cirkel eromheen.”
De 500.000ste bezoeker kwam eind 2007. Er kwamen twee albums uit die beslissend en veranderend waren voor de dansvloer. “The Arctic Monkeys brachten twee platen uit. Vlak na elkaar. Ik kon elk nummer van beide albums op ieder willekeurig moment van de avond draaien. Het was niet dat ene hitje, beide platen waren van voor tot achter geniaal. Het nummer Brianstorm kwam eind 2007 uit als single en is mij heel erg bijgebleven. De Britse popmuziek kwam op. Iets wat in die tijd beter aansloot bij het poppodiumpubliek dan de hiphop en soul die ik daarvoor veel draaide.”
De 750.000ste bezoeker kwam vijf jaar later, in het begin van het jaar 2012. “Dit was een cruciale tijd. De gitaarbands waren een niche aan het worden en ook de electro muziek had het al een tijdje moeilijk. De hiphop begon te domineren. De dynamiek van de avonden veranderde. Toch blijft het vet om af en toe nog een vloerverbrander uit die tijd te draaien. Een nummer dat ik veel draaide in die tijd is Conchord van Boys Noize featuring Siriusmo. Juist omdat deze muziek deels begon te verdwijnen denk ik daar graag aan terug.”
Donderdag 2 februari is het tijd voor de 1.000.000ste bezoeker. Ook deze generatie heeft een duidelijke muzieksmaak en stijl, zoals elke generatie dat heeft. Hiphop is groter dan ooit en dat vindt Nederveen heerlijk. “Het is een zege dat die stijl nu zo breed gedragen wordt, ook in de poppodia. Het publiek dat er vroeger nooit naar luisterde vraagt nu Kanye West aan. Het blijft voor mij de uitdaging om op de drukste uren ook dat eigenwijze indieplaatje te blijven draaien. Mijn favoriete prime time hiphop plaat van het moment? Black Man van T.I..
Te doen: Pop-O-Matic, donderdag 2 februari 2017 @ TivoliVredenburg, Utrecht