De redacteuren van 3voor12/Utrecht zijn het hele jaar door te vinden in grote en kleine poppodia, bij optredens in café’s en op allerlei binnen- en buitenfestivals. Thuis is vooral de plek om rustig naar nieuwe of oudere muziek te luisteren. Maar als zich de kans voordoet om artiesten in je eigen huis te laten spelen kun je die beide kanten verenigen. Dat is wat onze redacteur Sofie Berns dacht, toen ze de kans kreeg om Nathan Ball en Ziggy Alberts in haar eigen huis te laten optreden.

Van 28 augustus tot en met 5 september trokken de Engelse singer-songwriter Nathan Ball en zijn band met in het voorprogramma de Australische Ziggy Alberts door Nederland. Twee bands die volgens hun tourmanager Joep van Leijsen “heel dicht bij elkaar liggen en toch erg verschillend zijn”. De muziek van deze artiesten, die overigens allebei in hun vrije tijd graag surfen, zorgt voor een hele relaxte sfeer waarbij je als luisteraar graag wegdroomt. Terwijl de nummers van Nathan Ball en zijn band soms wat melancholisch en daardoor ook meeslepend zijn, laat Ziggy Alberts zijn publiek door een groot aantal up-temponummers ook dansen.

Artiest en luisteraar dicht bij elkaar

Tijdens een bezoek aan Londen in 2011 bezoekt Van Leijsen een concert in Union Chapel. De combinatie van een luisterend publiek en een unieke locatie bevalt hem. ”Niet iedereen zal elke artiest even goed gevonden hebben, maar men stond er voor open,” zegt hij. Van Leijsen wilde dit concept op eigen wijze uitwerken en naar Nederland brengen. Hij richtte Curated op, een bedrijf dat onbekende artiesten de kans geeft hun muziek te presenteren aan een publiek van muziekliefhebbers, op unieke locaties. Een werkwijze waarbij hij tracht het publiek met elkaar te verbinden. Gedurende de intieme optredens die van Leijsen nu (veelal in huiskamers) organiseert ligt de focus op de artiesten, zodat deze “een eerlijke kans krijgen, omdat het publiek zich in zo’n intieme setting goed kan focussen op voor hen onbekende muziek”. Gelijkgestemden luisteren volgens hem dan niet afzonderlijk naar muziek die ze mooi vinden, maar doen dit op een locatie waar artiest en luisteraar letterlijk dicht bij elkaar staan en interactie met elkaar hebben. De locatie speelt hierin een belangrijke rol.

Huiskamerconcert

Nathan Ball en zijn band en Ziggy Alberts hebben gedurende hun tour op uiteenlopende locaties gespeeld. Naast optredens in huiskamers hebben ze ook op kleinere poppodia en verschillende festivals gespeeld, waarbij de grootte van het publiek varieerde van zo’n 35 tot ruim 100 enthousiaste luisteraars.
De aftrap van de tour was op de Fabriekstraat te Utrecht, in mijn eigen huis. Ik had nooit eerder een huiskamerconcert gehost, maar was vastbesloten om er een succes van te maken. Het weer was mooi, de drankjes stonden koud en in de keuken en tuin werd de laatste hand aan de opbouw gelegd, waarna de soundcheck kon beginnen. De bands liepen wat heen en weer met verlengsnoeren, tape, kaarsen en lampen en al snel had het tijdelijke bezoek de elektrische versterking van zang en instrumenten, evenals de belichting van hun ‘podium’ naar wens gerealiseerd.

De volgende ochtend aan het ontbijt vertelde de 21-jarige Ziggy Alberts dat hij het geweldig vond om in deze huiskamersetting te hebben kunnen spelen, een setting waarin je volgens hem niet alleen muziek deelt, maar ook overtuigingen. Tijdens zijn optreden kwamen dan ook verschillende serieuze thema’s aan bod: hoe Alberts denkt over roken, over onze consumptiemaatschappij en over de wijze waarop we volgens hem om dienen te gaan met Moeder Aarde. Nathan Ball en zijn band, die de avond ervoor in de keuken hadden gespeeld, gaven aan in die setting samen met het publiek te kunnen genieten van hun eigen muziek. De gebruikelijke afstand tussen muzikanten en publiek was er volgens hen niet. Dit gevoel werd deze avond door de aanwezige bezoekers gedeeld.