Elevator Sessions: Een liftenfestival zonder liften

Zinderende hitte zorgt voor aanzienlijk minder bezoekers

Tekst: Cherelle de Graaf / Foto’s: Eric Duijvestijn ,

De zesde editie van het gratis liftenfestival Elevator Sessions pakte iets anders uit dan voorgaande jaren. Begin dit jaar kreeg de organisatie namelijk een feestverbod op het Tuindorp-West Complex van de SSH. Toch is de organisatie van dit succesvolle festival niet bij de pakken neer gaan zitten en regelde een nieuwe locatie: De Stadstuin in Kanaleneiland. De Stadstuin is een degelijk kantoorgebouw met een ruime tuin en vijf omgetoverde muziekruimtes op de begane grond. Weliswaar een locatie zonder liften, maar dat mocht de pret niet drukken. Ruim dertig artiesten zorgden voor een hoop dansende voetjes en meeklappende handjes.

32 graden

Ondanks de schitterende locatie was de opkomst aanzienlijk lager dan verwacht. Blijkbaar is 32 graden geen goed ingrediënt voor een liftenfestival. "Het is erg jammer dat de opkomst zo laag is. Voorgaande jaren bleven mensen veel meer hangen, nu lijkt het hier meer op een soort cross-over room", vertelt stagemanager Tim Kraayenbrink. "Ik denk dat het te maken heeft met de hitte. Gelukkig hangt er wel een gemoedelijke sfeer, dat is fijn." Willem van der Zalm, zanger bij heavy blues bandje The Skeer, sluit zich daarbij aan: "De ruimte is zeer goed, het publiek is goed, maar er zijn veel te weinig mensen die met deze enorme hitte de moeite nemen om hierheen te komen."  

De geheimzinnige bezemkast

Tegen een uurtje of zeven barst er een hevige stortbui los, inclusief onweer. Dennis Williams, dj bij de Dance Stage, moet zijn apparatuur inpakken en naar binnen verkassen. Ook het publiek buiten verplaatst zich snel naar binnen, wat zorgt voor plotselinge drukte. Sommige festivalgangers duiken de verstopte en ietwat geheimzinnige bezemkast in, waar op 7m2 Het Verdriet van Drenthe, een gezellig Utrechts zangduo, haar publiek vermaakt met herkenbare liedjes over de liefde en daten via Tinder. Er komen steeds meer verregende koppies de hoek om kijken. Vervolgens is het de beurt aan Eveline Oreel en Maarten Frenay en saxofoon spelende Oscar Flier om in diezelfde kast een intiem optreden weg te geven.

Huiskamersetting

Tussen de muzikale optredens door duikt Simon Mulder van Poetry Slam op. Hij verzorgt, samen met twee collega’s, het literaire programma van Elevator Sessions. "Het is een strijd om tussen alle muzikanten te staan", vertelt hij. Veel studenten bewegen zich liever richting The Boiler Room of The Office, waar ze huiskamerachtig op het tapijt in kleermakerszit naar bandjes als Red Skies Blue, Loose Ends, Wolvenplein en Romanovs luisteren. Two Twelve weet het publiek zelfs zo stil te krijgen, dat zij besluiten onversterkt verder te spelen. Ondertussen wordt er in The Boiler Room 'liedjes van anderen' door Francis & Bacon gespeeld. "Liederen die normaal gesproken niet worden gehoord, worden nu gehoord", licht de zangeres toe. Evil Goat Riders mocht de avond afsluiten met zijn elektronische en dansbare beats. De latere uurtjes worden opgevuld door tech house DJ Knos030, die een droog plekje in het inmiddels ietwat donkere gebouw heeft weten te bemachtigen.

Ondanks het feit dat er een aanzienlijk lagere opkomst was dan voorgaande jaren, was het wel degelijk gezellig met de bezoekers die er wél waren. Aan de locatie, het gebrek aan liften of de line-up heeft het in ieder geval niet gelegen, aan de temperatuur waarschijnlijk wel. Ach, we blijven Nederlanders. Hopelijk trekt Elevator Sessions volgend jaar vollere zalen.

Gezien: Elevator Sessions, vrijdag 5 juni 2015 @ De Stadstuin, Utrecht