"Soestvrijstaal is ontstaan op het moment toen de gemeente Soest besloot te gaan investeren in jongeren. Er vond onderzoek plaats naar wat jongeren willen en op welke manier dat georganiseerd moet worden. Jongeren bleken een eigen plek te willen waar ze hun creativiteit de vrije loop kunnen laten, waar ze elkaar kunnen ontmoeten en waar ze hun ding kunnen doen. Dat is precies wat Soestvrijstaal ze biedt. De toegevoegde waarde is dat wij ons richten op de ontwikkeling van de talenten die de jongeren hebben, want dat is waar het ons om te doen is," zegt Tim van Reyswoud.
Soestvrijstaal biedt jongeren die wat met hun talent willen doen coachingstrajecten aan. Er vindt dan begeleiding plaats door professionals om de jongeren te leren zichzelf te managen en de regie in het waarmaken van hun ambities in eigen handen te nemen. Dat talent kan muzikaal zijn, maar ook fotografen en illustratoren zijn aanwezig. Een selectie bepaalt welke talenten een coachingstraject verdienen. De belangrijkste voorwaarden zijn: de aanwezigheid van talent en er honderd procent voor willen gaan om dat talent te ontwikkelen en er zoveel mogelijk mee te bereiken. Zonder inzet heeft coaching namelijk geen zin. Van Reyswoud: "De coachingstrajecten lopen vanaf de herfst tot aan de vroege lente. Dit jaar zijn dat er vijf geweest. Daarnaast hebben we twee masterclass projecten gedaan op middelbare scholen in Soest. Vanaf februari hebben we vier podiumavonden georganiseerd waar onze lokale helden zichzelf kunnen laten zien aan het publiek."
Soestvrijstaal bestaat vijf jaar!
Waar een prachtconcept allemaal goed voor kan zijn
Het initiatief Soestvrijstaal bestaat dit jaar vijf jaar. Soestvrijstaal is een cultureel jongerenplatform dat de getalenteerde jeugd in- en rondom Soest de mogelijkheid geeft om hun kunstzinnigheid verder te ontwikkelen. Hiervoor bieden ze coachingstrajecten, podiumavonden en een jaarlijks festival aan. Op 25 mei beleeft het Soesvrijstaal Festival alweer zijn vijfde editie. 3voor12/Utrecht sprak met PR-man Tim van Reyswoud om het één en ander over dit prachtconcept te weten te komen.
De avonden, die plaatsvinden in Artishock, zijn multidisciplinair en verschillen van karakter. Er waren natuurlijk al bandjes-avonden, maar ook Hip Hop en DJ’s hebben dit jaar een eigen avond gekregen. Naast de muziek wordt er dan ook gefotografeerd en graffiti gemaakt door de plaatselijke creatievelingen. De avonden zijn gratis te bezoeken, waardoor het aantal vaste bezoekers blijft groeien. Het concept werpt tevens zijn vruchten af: twee bands die bij Soestvrijstaal gestart zijn, hebben het inmiddels ver geschopt. Über-Ich heeft de Grote Prijs van Nederland gewonnen en A Polaroid View is inmiddels ook een gevestigde naam in Nederland.
Dan is er natuurlijk nog het Soestvrijstaal Festival. "Het festival is onze samenvatting van het seizoen, gemixt met acts die voor een breed publiek interessant zijn. Met het festival denken we buiten de grenzen van Soest en willen we zoveel mogelijk bezoekers naar Soest halen om te laten zien wat we te bieden hebben. We combineren de acts uit het coachingstraject met artiesten die al wat verder zijn." Na hun vijfde festival op 25 mei gaat Soestvrijstaal verder met waar ze goed in zijn, maar het huidige financiële klimaat werkt tegen. Er zijn subsidies weggevallen, dus wordt er gezocht naar nieuwe manieren om het benodigde geld binnen te krijgen. Online crowdfunding bleek niet de oplossing, dus wordt er gezocht naar alternatieven. Daarnaast werkt Soestvrijstaal er aan om jaarrond meer exposure te krijgen. Van Reyswoud: "We denken erover om direct na de zomer activiteiten te organiseren, zodat we niet alleen vanaf de herfst tot in het voorjaar, maar ook daarbuiten laten zien wie we zijn en wat we doen."
Inmiddels heeft Soestvrijstaal in 3voor12/Utrecht een nieuwe mediapartner gevonden. Dat is belangrijk, want meer publiciteit buiten Soest betekent meer bezoekers en meer inkomsten. 3voor12/Utrecht draagt bij aan het festival door onder andere Amber Arcades te presenteren. "Al met al is Soestvrijstaal een geoliede machine geworden met een grote achterban, een prachtig coachingstraject en een heerlijk festival en daar mogen we trots op zijn. Nu moeten we consolideren wat we hebben en uitbouwen, daar ligt onze uitdaging," aldus van Reyswoud.
Samengevat kan met gemak gesteld worden dat Soestvrijstaal een prachtconcept is dat uniek is in de regio Utrecht. De combinatie van coachingstrajecten, podiumavonden en een eigen festival maken een mooi plaatje compleet. 3voor12/Utrecht is dan ook trots hieraan bij te mogen dragen als mediapartner. 25 mei dus allemaal naar Soest voor het festival en dan uitkijken naar wat er komen gaat. Vol goede verwachting klopt ons creatieve hart.
Te zien: Soestvrijstaal Festival met o.a. The New Shining, A Polaroid View, For the Birds en Vine-Yard, zaterdag 25 mei 2013 @ openluchttheater Cabrio en omstreken, Soest