#LGW12: Man From The South laat zijn liedjes spreken #LGW12: Man From The South laat zijn liedjes spreken

Stemmig album krijgt opvallend lichte live-uitvoering

, Marc van der Laan / Foto’s: Herre Vermeer

#LGW12: Man From The South laat zijn liedjes spreken

Stemmig album krijgt opvallend lichte live-uitvoering

Marc van der Laan / Foto’s: Herre Vermeer ,

De man uit het zuiden is Paul van Hulten en hij komt uit Eindhoven. Van Hulten is één van de twee naamgevers van Woody & Paul. Dit duo begon ooit met folkliedjes maar schoof in de loop van de jaren steeds meer op richting garagerock. Van Hulten kon zijn muzikale wortels echter niet verloochenen en schreef ondertussen nog steeds rustige folkliedjes. Op aansporen van een vriend heeft hij die onder de artiestennaam Man From The South op een album gebundeld. Koblenz verscheen al ruim een jaar geleden als digitale versie op zijn website. Omdat dat goed uitpakte is het album inmiddels op cd uitgebracht door het nieuwe label Whipping Post Music en op vinyl door Quadrofoon. In de Kargadoor speelt hij de nummers in zijn eentje, zonder begeleiding van de muzikanten die aan het album hebben meegewerkt.

CONCERT
Man From The South, Le Guess Who?, Kargadoor, 1 december 2012

MUZIEK

De nummers van Man From The South meanderen heen en weer tussen americana, blues en folk. Op zijn donkerst benadert hij Wovenhand en Townes van Zandt, maar ook de geest van Neil Young is niet ver weg. Zijn gitaarspel is tegelijkertijd inventief en repeterend. De heldere stem van Van Hulten vervult een belangrijke rol als wegbereider van de melodieën.

PLUS

De basis van Man From The South is sterk: goede liedjes, fijn gitaarspel en mooie zang vormen meestal een onverslaanbare combinatie. Een gevaar dat dan echter al snel om de hoek ligt is eenvormigheid. Hoe goed de nummers en het spel ook zijn, lukt het je om het publiek zo’n 45 minuten bij de les te houden. Het is vast niet bewust, maar Van Hulten ondervangt dat mooi doordat hij alle bouwstenen van het containergenre americana in zijn nummers terug komen. Binnen een klassiek en relatief ‘beperkt’ genre zijn zijn nummers heel gevarieerd: blues, country, folk, alles is te horen. Op het album wordt in het nummer ‘William’ zelfs even gerockt met elektrische gitaar.  Een tweede sterke punt is zijn stem, die niet eens erg uitgesproken is maar wel helder en sterk en leidend in veel van de nummers.

MIN

Man From The South lijkt het prototype van de in zichzelf gekeerde singer-songwriter. Zinnen tussen de nummers zijn spaarzaam, praatjes zijn er al helemaal niet. De stilte die valt als hij zijn gitaar moet stemmen lijkt hem ongemakkelijk te maken. De drang om die stilte in te vullen is echter nog net niet groot genoeg om toch te gaan praten. Ook het noodzakelijke commerciële praatje kost hem veel moeite: “het album is boven te krijgen, dat moest ik zeggen.” Tijdens het optreden manifesteert zich echter wel een opvallende spagaat. Een aantal van zijn liedjes heeft in de live-uitvoering een jaren zestig/westcoast-geluid. De melancholie van het album is live veel minder nadrukkelijk aanwezig. Welke van de twee is de echte Man From The South ?

CONCLUSIE

De Kargadoor is deze zaterdagavond even overgenomen door Eindhoven want, net als Birdt voor hem, is ook Man From The South afkomstig uit de lichtstad, die zich steeds meer ontdoet van de het RockCity-imago. Man From The South is geen prater, in ieder geval niet tijdens zijn optredens. Dat is na 45 minuten wel duidelijk. Liever laat Van Hulten zijn liedjes het werk doen. En waarom ook niet, die zijn goed genoeg.

CIJFER

7
 

nu op 3voor12