Nieuwe directeur Nanette Ris wil Vredenburg grote bek teruggeven

"Ik wil Utrecht de concertzaal geven die het verdient"

Ingmar Griffioen ,

Vredenburg heeft een nieuwe directeur. Vanaf 11 januari leidt Nanette Ris het Utrechtse muziekcentrum, daarbij gesteund door een gedeeltelijk vernieuwd managementteam. Ze volgt interim directeur Atze Systma op, die volgens de gemeente Utrecht een ingrijpende reorganisatie heeft volbracht. "Ik wil Utrecht de concertzaal geven die het verdient."

"Ik wil Utrecht de concertzaal geven die het verdient"

Vredenburg heeft een nieuwe directeur gevonden in Nanette Ris. Vanaf 11 januari 2010 leidt zij het Utrechtse muziekcentrum, daarbij gesteund door een gedeeltelijk vernieuwd managementteam. Ze volgt interim directeur Atze Systma op, die een ingrijpende reorganisatie heeft volbracht. Ris is in haar functie verantwoordelijk voor de huidige concertlocaties Vredenburg Leidsche Rijn en Vredenburg Leeuwenbergh en voor de opmaat naar nieuwbouwproject het Muziekpaleis. "En voor de samenwerking met en het verenigen van partners in het nieuwe gebouw. Ik wil Utrecht de concertzaal geven die het verdient."

Nanette Ris was de afgelopen vier jaar al werkzaam in Utrecht als zakelijk leider van theatergezelschap De Paardenkathedraal en opvolger De Utrechtse Spelen. "Daarnaast liep ik ook al als adviseur podiumkunsten bij de gemeente rond en ik wilde eigenlijk nog niet uit Utrecht weg." De vacature bood uitkomst. Ris, die 25 jaar in de klassieke muziek werkzaam was, heeft ook een bijzondere band met de grote zaal van Vredenburg. "Ik ben in 1980 begonnen bij het Nederlands Impresariaat. Kort daarna ging Vredenburg open, waar de glorietijd van de Nederlandse ensembles zich toch vooral heeft afgespeeld. Ik heb er heel veel mooie concerten beleefd, dus ik zie ernaar uit."

Haar geliefde grote zaal staat nog overeind, de rest van Vredenburg maakt plaats voor het Muziekpaleis. De bouw van het 135 miljoen euro kostende muziekverzamelgebouw is inmiddels gestart. Ris is aangenomen om Vredenburg te leiden in de periode tot aan de opening van het Muziekpaleis, die voorzien is voor april 2013. Dan zit haar taak er op. De beoogde exploitatiepartijen hebben namelijk afgesproken dat het Muziekpaleis een nieuwe organisatie krijgt. Mocht de oplevering vertraagd worden, dan loopt haar baan ook door. "Dat is het leuke aan deze klus: het is pas af als het gebouw af is."

De nieuwe leidsvrouw ziet de uitdaging. "Nou en of. De leukste uitdaging is om een integrale programmering neer te zetten; klassieke muziek, jazz en popmuziek in één gebouw en wat dat voor elkaar betekent." Over haar taak is ze duidelijk: Utrecht de concertzaal geven die de stad verdient. "Dat je als je de krant openslaat alleen maar leest over het geweldige gebouw en het muziekklimaat hier. En dat de levendigheid en de grote bek weer terug komen." Ze doelt op de grote bek die Vredenburg in 25 jaar opbouwde. "Van: 'wij doen dit zo, wij doen dingen die je elders niet ziet. Komt dat zien, komt dat zien!'. Dat is wat deze stad verdient en dat is waarom ik hier ben."