Lost Bear gaat door en door. In Utrecht speelden ze dit jaar al onder andere op het Tweetakt-festival en tijdens Koninginnenacht stonden ze tussen honderden mensen op het podium op Hopakker. Deze avond mag de Rotterdams-Utrechtse formatie de avond openen. Eigenlijk een vreemde keuze, want de BeepBeep!-band heeft eigenlijk niet zo veel gelijkenis met hoofdact Bonaparte. Zelf zouden ze dat logisch vinden, ze lijken -zeggen ze zelf- namelijk op geen andere band. Wie naar het gezelschap kijkt, ziet echter duidelijk een indieband op het podium staan met een kenmerkend geluid dat we kennen van BeepBeep!-bands zoals Kismet.
De band geeft deze avond echter een sterk optreden. Iedereen op het podium beweegt, twee drummers spelen tegelijk en een trompettist zie je ook niet altijd. Het geheel verveelt daarom niet. Enige minpuntje is de af en toe geforceerde zang van frontman Casper. Het klinkt soms alsof hij te graag wil en de zang is daardoor dan gewoon onverstaanbaar.
Bonaparte stelde zich begin dit jaar tijdens Eurosonic voor aan Europa. Na een jaar getourd te hebben door Duitsland, vertoonde de band zijn kunsten voor de programmeurs in de Groningse binnenstad. Dat worp z'n vruchten af, want in het staartje van de zomer staat de band op maar liefst tien locaties in heel Nederland.
In EKKO wacht een goed gevulde zaal op het optreden van de band uit Berlijn. Een lange man met cilinderhoed loopt al verkennend door het publiek terwijl een als Bonaparte Napoleon uitgedoste man het podium opklimt en op zijn gitaar de eerste klanken laat horen. Terwijl hij speelt, wordt hij vergezeld door een te dikke drummer en man met een lampenkappenmasker die begint te bassen. De man met de cilinderhoed loopt naar het effectenapparaat en een band is geformeerd.
De volgende twee nummers zie je de band al bewegend in hun pakken onder de hete lampen van EKKO staan. De drummer gooit zijn jasje uit en laat zijn roze-geverfde tepel zien van zijn gigantische ‘manboobs’. Ook de bassist en gitarist ontdoen zich van hun kleding, maar uiteindelijk alleen maar om weer andere kostuums aan te doen. Ondertussen verschijnt een danse mummy op het podium en een manische scooterrijder met gouden helm. Een paparazzo komt erbij en alles en iedereen springt en beweegt op het kleine podium aan de Bemuurde Weerd.
De hele avond gaat het eigenlijk zo door. De band beweegt, danst, doet gek en verkleedt zich non-stop. Zo zien we ook een vogelschaapbeest, een 60-er jaren heer met diamantstok, een danseres met een peertje op haar hoofd, een aap, een kubushoofdmannetje, een schaap, de verschrikkelijke sneeuwman, een mannelijke amazone, een vrijgevochten nineties-chick met een blauwe afro, de seventies-pornstar en een konijn.
En de muziek van Bonaparte? Tja, die is ronduit leuk! En op het podium ook een stuk sterker dan thuis uit je stereo, omdat het een stuk rauwer en intenser klinkt. Het is een mooi optreden, omdat je kan zien dat de artiesten hun best doen om een goede show neer te zetten. De drummer valt daarbij op: hij werkt een nette set af en is daarna ook kapot, ondanks het feit dat hij maar op een zeer minimalistisch drumstel te keer kan gaan.
Het sterkste is deze avond echter Tobias Jundt. De frontman speelt non-stop voorop het podium en schreeuwt de hele zaal bij elkaar. De in interviews altijd zeer ingetogen Zwitser krijgt daarbij vooral bij het hitje 'Too Much' vrijwel de hele zaal mee. En die zaal beweegt als een gek en blijft vooral blij kijken naar alle gekte op het podium.
Die gekte is echter wel het centrale onderdeel van de show. Zou je niet het hele circusoptreden voorgeschoteld krijgen, dan had je die avond gewoon een matig bandje gezien in een niet uitverkochte zaal. Nu was het baggermuziek, maar verpakt in een hele mooie wikkel, waardoor het alsnog een geweldige avond was.
Gezien: Utrecht Boft! met Bonaparte en Lost Bear, donderdag 17 september @ EKKO