De Apocalyps van The Very Sexuals klonk nog nooit zo zonnig De Apocalyps van The Very Sexuals klonk nog nooit zo zonnig

Samenwerking Sugarette Joep van Son en Pien Feith zorgt voor sterk popalbum

, Anne Broekman,

De Apocalyps van The Very Sexuals klonk nog nooit zo zonnig

Samenwerking Sugarette Joep van Son en Pien Feith zorgt voor sterk popalbum

Anne Broekman, ,

Scenario’s voor het einde van de wereld en doembeelden van de toekomst zijn er al zolang de mens bestaat. Waar de wereld volgens The Very Sexuals aan ten onder gaat, is niet helemaal duidelijk. Wel duidelijk is dat ‘Post-Apocalyptic Love’ hoge ogen gooit.

Samenwerking Sugarette Joep van Son en Pien Feith zorgt voor sterk popalbum

Scenario’s voor het einde van de wereld en doembeelden van de toekomst zijn er al zolang de mens bestaat. Eindigend in een alomvattende dictatuur, verbrand door de zon, een atoomoorlog, hoe dan ook, het loopt slecht af met onze aardkloot. Waar de wereld volgens The Very Sexuals aan ten onder gaat, is niet helemaal duidelijk. Was het de Derde Wereldoorlog? Gebeurde dat tijdens een Billy Idol look-a-like wedstrijd? Zelfs na tien draaibeurten blijven de teksten op ‘Post-Apocalyptic Love’ tot de verbeelding spreken. Voor het project bundelden Joep van Son (The Sugarettes) en Pien Feith (Pien Feith band, Neonbelle) de krachten om een album te maken vol post-apocalyptische schetsen verpakt in luchtige popliedjes. Want ondanks het thema klinkt ‘Post-Apocalyptic Love’ vooral heel vrolijk, in de traditie van de beste songschrijvers van Nederland. Denk Daryll-Ann, Caesar. Toch sijpelt vooral de invloed van David Bowie (die met 'The Rise and Fall of Ziggy Stardust' ook al een conceptalbum maakte) in zijn glamrockperiode door. Son benaderde Feith met een aantal nummers dat ze samen hebben uitgewerkt. Son neemt de meeste vocalen voor zijn rekening, Feith vult aan met sterk aanwezige achtergrondzang. Dat laatste pakt heel goed uit, mede dankzij sterke productie klinkt ze kleurrijker dan ooit tevoren; soms vermengt en bijna onherkenbaar op de achtergrond, maar waar nodig op de voorgrond. Eigenlijk klinkt alleen het zwaardere ‘Can You Promise Me The Sky Won’t Fall On Us’ typisch Pien Feith. De sobere begeleiding van drums, handklap en een enkele gitaarriff maken dit tot een dreigend nummer waarin de belofte in de titel natuurlijk niet wordt ingelost. ‘Post-Apocalyptic Love’ voert langs een palet aan scenario’s en situaties. Na de Derde Wereldoorlog gaat alles weer door. Liefdes bloeien op in de supermarkt of tijdens een Billy Idol look-a-like wedstrijd, een nieuwe generatie met nieuwe kansen. Het mag allemaal niet baten; uiteindelijk valt niemand te redden. Door het zware thema te combineren met liefdesthematiek klinkt de zoete jaren ’60 ballad ‘Anti-Valentine’ bijna cynisch. Je kunt eeuwig blijven lachen en huilen om, of filosoferen over wat Son en Feith te vertellen hebben. Toch valt er ook genoeg te beleven voor de minder tekstueel georiënteerden onder ons. ‘Post-Apocalyptic Love’ is een popplaat van bovengemiddelde kwaliteit. Sterker nog: het steekt onlangs verschenen werk van Mr. Love and the Stallions en The Hospital Bombers moeiteloos naar de kroon. En dan gaan ze binnenkort ook nog eens optreden. ‘Post-Apocalyptic Love’ van The Very Sexuals is uitgebracht bij Subroutine Records en is gratis te downloaden (zie de link in de rechterbalk). Binnenkort is het ook in tastbare vorm te koop in winkels. Houd voor optredens de website en MySpace in de gaten.

nu op 3voor12