Mr. Love and the Stallions bestormen de Kink40 en 3FM

“We gaan door tot ze niet meer om ons heen kunnen”

Tekst: Anne Broekman ,

Vanaf vrijdag staat ‘Fill Me Up’ van Mr. Love and the Stallions op nummer 1 in de Kink40. Daarnaast zijn ze deze en komende maand ‘serious talent’ op 3FM en staan ze op festival In Vervoering. Tijd voor een update. 3VOOR12/Utrecht sprak met bassist Remco van de Looy.

Wat een goed geproduceerd album en een reclamehit al niet voor een band kunnen doen. Het heeft Mr. Love and the Stallions in ieder geval geen windeieren gelegd. Vlak na het afleveren van een ijzersterk tweede album (The Cruel Art of Gossip) had een zeker theemerk wel oren naar single ‘Fill Me Up’. Het aanstekelijke ‘du, du, du, ahaaa’ klinkt nu onder de groene blaadjes in de desbetreffende tv-reclame. Zowaar heeft Mr. Love een hit te pakken, dit keer eentje die ook in de piekuren gedraaid wordt. Binnen korte tijd bestormde ‘Fill Me Up’ de top tien van Kink FM’s hitlijst, de Kink40, om vrijdag de nummer 1 positie te bereiken.

“Het is een geweldig gevoel om nummer een te zijn,” geeft bassist-gitarist Remco van de Looy toe. De Kink40 wordt samengesteld door de redactie van Kink FM. “Dat betekent dat de redactie in ons gelooft en het tijd vindt dat we wat meer bekendheid krijgen.” Eerder stond de band met ‘Love in Paris’ een nummer van het debuutalbum al nummer twintig, maar dit is toch andere koek. Andere koek is ook dat 3FM de dekhengsten tot ‘serious talent’ heeft uitgeroepen. Dit houdt in dat ‘Fill me Up’ overuren draait in de maanden augustus en september. Extra promotionele aandacht van de radiozender op de website is ook niet weg. Tijdens festival In Vervoering op 24 augustus geeft Mr. Love een interview en een exclusieve sessie in de Starsound studio weg voor de online editie.

Dat is een fijne steun in de rug, om niet te zeggen een dikke veer op die ene plek; Niet iedere band lukt het dezelfde sympathie te wekken bij de dj’s in Hilversum. Goed, de Utrechters hebben een plugger en management die er hard aan trekken, maar toch. Van de Looy: “Het is een kwestie van investeren. Tijd, geld en soms ook nachtrust. Maar je moet er met 100 procent voor gaan. Zo’n kans krijg je maar een keer, zet je je dan maar voor 80 procent in dan is het zonde als het niet lukt.”

Al tijdens het mixen van ‘The Cruel Art of Gossip’ werd duidelijk dat ze met ‘Fill Me Up’ een wel erg radiovriendelijke single in handen hadden. De eerste single was een warmmakertje ‘Sister’. “’Fill Me Up’ hebben we bewust achter de hand gehouden,’ zegt Van de Looy. Ook was de band al aardig bekend bij de dj’s van 3FM. “Michiel Veenstra was groot fan van ‘Love in Paris’, maar ook Giel Beelen en anderen reageren positief op het nieuwe album. Ze realiseren zich nu dat we geen eendagsvlieg zijn.”

Een label heeft de band nog niet. Meerdere gegadigden hebben zich aangediend, maar nog niet dusdanig dat ermee in zee wordt gegaan. “We hebben altijd oren naar een aanbod. Zolang labels nog niet inzien wat ze in handen kunnen hebben doen we het liever zelf, totdat ze echt niet meer om ons heen kunnen.”

Vanaf 1 september gaan alle remmen los en wordt ‘The Cruel Art of Gossip’ gedistribueerd in alle (grotere) platenzaken van Nederland. Door het succes van ‘Fill Me Up’ durft de band deze stap te zetten. Hoe dat zal gaan? Van de Looy durft daar niets over te zeggen: “Cd-verkoop is moeilijk, ik weet het echt niet. Aan de andere kant had ik nooit kunnen voorspellen dat we op nummer 1 zouden staan.”