Wie is niet groot geworden met Pop-O-Matic? Een beetje student is toch wel eens donderdagavond in Tivoli beland voor een dosis goede dansbare muziek. Deze week bestaat deze dansavond tien jaar en dat is reden voor een feestje. Een gesprek met de dj en bedenker van Pop-O-Matic St. Paul.

Wie is niet groot geworden met Pop-O-Matic? Een beetje student is toch wel eens donderdagavond in Tivoli beland voor een dosis goede dansbare muziek. Deze week bestaat deze dansavond tien jaar en dat is reden voor een feestje. Een gesprek met de dj en bedenker van Pop-O-Matic St. Paul.

Tien jaar Pop-O-Matic, ooit gedacht dat het zo lang zou bestaan?
“Ik ben ooit begonnen met de avond in samenwerking met Tivoli. Ik had toen nog een soort van jongensachtige onbevangenheid. Als ik kwam draaien had ik twee Albert Heijn boodschappentassen vol met cd’s en dat was het. Maar het gevoel voor de avond was er, het gevoel dat het wel eens wat moois kon gaan worden. Maar ik had eigenlijk nog geen idee dat het zo'n succes zou gaan worden.“

Wat is de reden van het succes?
“In het begin waren er nog weinig alternatieve dansavonden in Utrecht en omgeving, dus in die zin was het wat nieuws. Het belangrijkste is natuurlijk de muziek. Ik draai goede en leuke muziek van verschillende genres. Tegenwoordig noemen ze dat eclectisch. Eclectisch betekent het beste van alle genres, maar veel dj's vergeten dat en draaien veel dance met misschien even twintig seconden Nirvana. Ik doe dat niet, maar draai de platen helemaal en wissel bekend en onbekend met elkaar af. Als het maar goed is!” “Verder is de avond een succes omdat er eigenlijk een no-nonsense sfeer hangt. Bijna alles kan en mag, maar het blijft heel vertrouwd. Daar draagt Tivoli ook een steentje aan bij, door een sociale omgeving te creëren waar iedereen zich thuis voelt. Daarbij is muziek natuurlijk het allerbelangrijkste.”

Bepaal je zelf wat voor muziek je draait?
“Ik kijk eigenlijk niet echt naar het publiek. Ik voel wel aan hoe de sfeer is, maar daar hoef ik niet voor de zaal in te kijken. Als er heel veel mensen blijven hangen na een concert, dan pas ik de muziek wel een beetje aan in het begin. Na Summer Darkness bijvoorbeeld bleven er heel veel bezoekers over na het concert en dan draai ik wel wat meer in hun interesses.“ “Er zijn ook periodes waarin een bepaalde muzieksoort populair is, zoals tot vorig jaar de indie bandjes uit Engeland en dankzij Opgezwolle nu nog steeds de Nederlandstalige hiphop. Als iets populair is, wordt er ook vaak goede muziek geproduceerd en dan draai ik dat dus ook wat meer. Het probleem van tegenwoordig is echter wel dat veel muziek heel hard geproduceerd en tig keer geremixed wordt. Ik hou meer van warme muziek en muziek met ‘soul’. Dat hele harde, dat overigens in veel genres gemaakt wordt, vind ik toch minder goed, een beetje te ‘popi jopi’.

Er is dus weinig veranderd in de afgelopen tien jaar?
“Door verschillende stijlen te draaien blijft het altijd verrassend, maar het concept is nooit veranderd en zal ook niet snel veranderen. Het is heel vertrouwd en daarom populair. Daar komt bij dat een gedeelte van je bezoekers een relatief korte periode komen. Elk jaar is er een nieuwe lichting studenten en zij blijven kort in Utrecht. Maar er is ook veel vast publiek, je ziet als het ware een generatie opgroeien.“

Veel oudere bezoekers vinden dat Pop-O-Matic minder alternatief is geworden.
“Dat is iets wat ik vaker hoor, maar toch is het niet waar. Vroeger was de alternatieve subcultuur misschien wat duidelijker zichtbaar in kledingstijl en dergelijke. Maar de mensen die ouder worden, maakten vroeger vaak deel uit van een groep en nu niet meer. Het groepsgevoel versterkt misschien je beleving van toen. Nu kijken bezoekers naar anderen terwijl ze er vijf jaar geleden deel van uit maakten. Mensen gaan er anders tegenaan kijken. Het grappige is dat bezoekers van vijf jaar geleden dat zeggen over bezoekers van nu en bezoekers van tien jaar geleden dezelfde mening hebben over die van vijf jaar geleden. Het is natuurlijk wel zo dat alternatieve goede muziek populairder is geworden.”

Wat is de mooiste of leukste herinnering aan een avond?
“Er gebeurt natuurlijk veel leuks en moois, maar wat ik altijd heel speciaal vind, zijn odes aan overleden muzikanten, zoals Dusty Springfield en Johnny Cash. Het is altijd heel bijzonder hoe het publiek daarop reageert. De vj projecteert dan mooie beelden en ik draai één of meer platen van de overleden persoon. We hebben dat ook gedaan toen André Hazes overleden is. Ik dacht toen dat we zouden worden overspoeld werden met boegeroep, want André Hazes of vergelijkbare muziek draai ik eigenlijk nooit. Maar het tegenovergestelde gebeurde, er klonk een enorm applaus en het werd een maf exotisch kippenvel moment.”

Heb je echt maar één keer niet gedraaid op Pop-O-Matic?
“Ik ben één keer nog langer weggeweest. Dat was drie weken vakantie. Vrienden zeiden tegen mij dat ik toch echt wat rust moest pakken, want een dj slaapt weinig, wordt langzaam doof et cetera. Eigenlijk beviel dat niet zo goed. Ik vind dat ik als dj een sociaal, maar vooral een dankbaar beroep heb. Pop-O-Matic staat gewoon op nummer één en daar komt zo goed als niets tussen. Als ik nu op vakantie ga, plan ik het zo dat ik op donderdag weer terug ben.” “Pop-O-Matic heeft mij ook veel gebracht. Ik draai op veel plaatsen en op de grote festivals. Het is ook mijn concept dus elke donderdagavond is reclame voor mij als dj en als bedenker van de dansavond.”

Nog toekomstplannen?
“Draaien is en blijft het belangrijkste, maar daarnaast wil ik mij meer bezig gaan houden met het bedenken van concepten voor dansavonden. Daarvoor heb ik ook al contacten lopen in Duitsland. Daarnaast schrijf ik ook columns. Ik sta binnenkort overigens voor het eerst op een poëziefestival met een voordracht. Doodeng natuurlijk!”

Vind je het jammer dat Tivoli gaat verhuizen?
“Met de nieuwbouw ontstaan natuurlijk nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld grotere bands te boeken. Ik hoop alleen wel dat het geen fabriek wordt, die vooral moet scoren. Het mooie van Tivoli is dat het een intieme omgeving is. Het is oud, maar het is een vertrouwde en sociale omgeving. De muziek staat voorop. Gelukkig verhuist het team dat het programma bepaalt gewoon mee naar de nieuwe locatie.” “Een mooi voorbeeld over de charmes van het oude gebouw is dat er laatst een hele horde jonge meisjes op mij afgerend kwamen, terwijl ik niet wist dat ik al zo immens populair was. Ze renden alleen lang mij heen en kwamen niet voor mij, maar voor de heren van Panic at the Disco, zij stonden bij de ingang. Iedereen moet door dezelfde deur. Er is geen backstage, en dat levert dus leuke taferelen op.”

Het totale 10 JAAR POP-O-MATIC overzicht: wo 27–8: The Gossip, Lefties Soul Connection & St. Paul Open 20:30 u | Aanvang 21:45 u | wo 27-8: St. Paul & Gijsbert Aanvang 23:30 u | do 28-8: Popquiz Aanvang 21:00 u | Aanvang 21:30 u | Einde 04:00 | do 28-8: GEM, Rico & Sticks, Illusionary Rockers & St. Paul Aanvang 23:00 u | Einde 04:00 | vr 29-8: Belle & Sebastian (DJ set) , The Bees, The Madd & St. Paul Aanvang 20:45 u | Einde 04:00 u | vr 29-8: Belle & Sebastian (DJ set)) & St. Paul Aanvang 23:00 u | Einde 04:00 u |